31474 YHKA opas 2022: TDK esittely

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta toimii Itä-Suomen yliopistossa kahdella kampuksella, Joensuussa ja Kuopiossa.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan sijoittuu viisi ainelaitosta ja yksi tutkimuslaitos (linkit avautuvat uuteen välilehteen):

Tiedekunnan yhteystiedot ovat yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan verkkosivuilla (avautuu uuteen välilehteen).

Tiedekunnan tarjoama koulutus

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta kouluttaa akateemisia osaajia monelle eri ammattialalle:

• kauppatieteiden asiantuntijoita kaupan ja liike-elämän palvelukseen
  • juristeja ja lakiasiantuntijoita oikeudellisiin tehtäviin
  • esimiehiä, johtajia ja asiantuntijoita sosiaali- ja terveydenhuoltoon
  • sosiaalityöntekijöitä sosiaalialan vaativiin asiantuntijatehtäviin
  • arkisto- ja ympäristöalan asiantuntijoita

Lisäksi tiedekunnasta valmistuu yhteiskuntatieteiden asiantuntijoita, jotka voivat sijoittua mitä moninaisimpiin tehtäviin. Yhteistyössä filosofisen tiedekunnan kanssa yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta kouluttaa historian, maantieteen ja yhteiskuntatiedon opettajia kouluihin sekä aikuisopettajia ammatilliseen koulutukseen. Kaikilla tiedekunnasta valmistuneilla on perusvalmiudet tiedonhankintaan ja -hallintaan, tiedon kriittiseen arviointiin, tutkivaan työotteeseen sekä tutkimustiedon soveltamiseen.

Tiedekunnassa on myös uniikkeja koulutusaloja ja koulutusrakenteellisia malleja, joita ei ole muissa yliopistoissa. Esimerkkejä näistä ovat mm. sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinta sekä kauppatieteiden suuntautumiset. Monitieteisyys ja tutkimuksen vahvuusalueet heijastuvat myös englanninkielisissä maisteriohjelmissa, joissa on ennakkoluulottomasti yhdistetty eri tieteenaloja. Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan yhteiskuntatieteiden laitoksella toimii Suomessa ensimmäinen englanninkielinen yhteiskuntatieteiden kandidaattiohjelma Bachelor's Degree Programme in Social Sciences (avautuu uuteen välilehteen).

Omille ja muiden tiedekuntien opiskelijoille tiedekunta tarjoaa yli 50 suomen- tai englanninkielistä sivuainekokonaisuutta, joiden avulla opiskelijoiden on mahdollista laajentaa ja profiloida asiantuntemustaan. Mm. näin tiedekunta tukee opiskelijoiden vahvaa ja monipuolista tieto- ja taitoperustaa, mikä osaltaan mahdollistaa elinikäisen oppimisen ja työllistymisen esim. kansainvälisiin tehtäviin.

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa on vahva aikuiskoulutuspainotus. Lähes kaikkia pääaineita ja kokonaisuuksia on tarjolla myös jatkuvan oppimisen keskuksen avoimessa yliopistossa, josta on oma väylä tutkinto-opintoihin.

Lähitulevaisuudessa tiedekunnan tavoitteena on ylläpitää koulutuksen omaleimaista profiilia ja laajaa sivuainetarjontaa. Lisäksi tiedekunta hyödyntää opetusteknologiaa siten, että se kuuluu verkko-opetuksen ja opetusteknologian käytön kärkeen Suomessa. Tiedekunta myös kehittää opetusteknologisia ratkaisuja opiskelijoiden etäohjaukseen.

Tiedekunnassa luodaan sellaisia pedagogisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat lähi- ja etäopiskelun, erityisryhmien osallistumisen opetuksen sekä opiskelun työn ohessa koulutuksen tavoitteista ja tasosta tinkimättä. Näitä ovat mm. opintojaksojen vaihtoehtoiset suoritus- ja arviointitavat:

• Kuulustelut/arviointi: etätentit, sähköisessä tenttijärjestelmässä olevat tentit, kirjakuulustelut, esseet, oppimispäiväkirjat, portfoliot
  • Opetus: lähiopetus, etäopetus, verkkokurssi, monimuotokoulutus
  • Ohjaus: lähi- ja etäohjaus, ryhmä- ja yksilöohjaus, vertaistuutorointi

Toisena tärkeänä tavoitteena on ohjauksen tehostaminen niin, että opiskelijat

• pääsevät sujuvasti opintojensa alkuun ja sitoutuvat opintoihinsa
  • osaavat suunnitella opintonsa tulevaisuuden työmarkkinoille
  • saavat oikea-aikaista ohjausta ja tukea opintojen eri vaiheissa
  • valmistuvat tavoiteajassa
  • työllistyvät koulutustaan vastaaviin tehtäviin tutkinnon suorittamisen jälkeen

Tämän toteuttamiseksi jokaiselle opiskelijalle nimetään HOPS-ohjaaja/opettajatuutori, jonka ohjauksessa opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelmansa ja etenee opinnoissaan. Opiskelija arvioi opintosuunnitelmaansa ja sen toteutumista ja tarvittaessa muuttaa sitä.

Ohjauksessa varmistetaan, että opiskelija tutustuu tutkinnon tavoitteisiin ja sisältöihin, sivuaineopintojen tarjontaan, kansainvälistymismahdollisuuksiin, ura- ja työllistymismahdollisuuksiin sekä yliopiston ja yliopiston yhteistyökumppaneiden palveluihin.