20568 Läntisen teologian soveltavat opinnot (20 op)

Läntisen ja ortodoksisen teologian soveltavat opinnot (20 op/16 op)

Läntisen teologian opinnoissa on mahdollista suorittaa kolmenlaisia soveltavia opintoja:

1.      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon virkaan vaadittavat soveltavat opinnot on suunnattu evankelis-luterilaisen kirkon papin virkaan kelpoisuutta suorittaville opiskelijoille. Kokonaisuuteen sisältyy teoriaopintoja (8 op) ja työssäoppimisjakso (kahdeksan viikkoa, 12 op). Työssäoppimisjakso toteutetaan tammi-maaliskuussa. Työssäoppiminen tapahtuu sopimusseurakunnissa Joensuun, Jyväskylän, Kuopion, Lappeenrannan, Oulun ja Etelä-Suomen alueilla (vuonna 2023 Oulu ei ole mukana). Seurakunnat edellyttävät kirkon jäsenyyttä työssäoppimisjaksolle tulevilta.

2.      Moniammatilliset soveltavat opinnot tarjoavat mahdollisuuden vahvistaa teologista asiantuntemusta yhteiskunnallisen toiminnan ja auttamistyön eri osa-alueilla. Kokonaisuuteen sisältyy teoriaopintoja (8 op) ja työssäoppimisjakso (kahdeksan viikkoa, 12 op). Opiskelija hankkii työssäoppimisjaksolle itseään kiinnostavan harjoittelupaikan. Harjoittelu voi tapahtua joko kotimaassa tai ulkomailla. Jatkuvan oppijan opinto-oikeudella opintoja suorittavat eivät voi hakea yliopiston harjoittelutukea.

3.      Sielunhoidon soveltavat opinnot tarjoavat mahdollisuuden vahvistaa sielunhoidollista osaamista ja tutustua sielunhoidon erityistehtäviin, lähinnä sairaalasielunhoitajan työhön. Opintoihin sisältyy teoriaopintoja (8 op) ja työssäoppimisjakso (12 op). Työssäoppimisjakso toteutetaan maalis-toukokuussa Joensuun SiunSoten erikseen valituilla vuodeosastoilla. Opintokokonaisuus on avoin sekä läntistä että ortodoksista teologiaa opiskelleille. Teoriaopinnot “Ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen” (4 op) ja "Johdatus psykoterapiaan ja psykiatriaan” (4 op) soveltuvat myös hoitotieteen ja lääketieteen ammattilaisille.

Soveltavia opintoja voi tehdä jatkuvan oppijan opinto-oikeudella. Edeltävinä opintoina vaaditaan teologian kandidaatin tutkinto.

Hakuajat

Kirkon virkaan vaadittavat soveltavat opinnot ja moniammatilliset soveltavat opinnot 1.–28.2.2022. Sielunhoidon soveltavien opintojen hakuaika on toukokuussa.

Hakulomake kirkon virkaan vaadittaviin soveltaviin opintoihin (avautuu uudelle välilehdelle)

Hakulomake moniammatillisiin soveltaviin opintoihin (avatuu uudelle välilehdelle)

Hakulomake sielunhoidon soveltaviin opintoihin lisätään myöhemmin.

Vastuuyksikkö ja -henkilö: Teologian osasto (Joensuu), yliopistonlehtori Suvi-Maria Saarelainen (suvi-maria.saarelainen@uef.fi)

Ortodoksisen teologian opinnoissa on mahdollista suorittaa kahdenlaisia soveltavia opintoja:

1.      Kirkolliset soveltavat opinnot, 16 op. Suomen ortodoksisen kirkon piispainkokous edellyttää papin (ja diakonin) kelpoisuusedellytyksenä, että teologian maisterin tutkintoon sisältyvät soveltavat harjoitukset ovat kirkolliset soveltavat harjoitukset eli harjoittelu on suoritettu seurakuntaharjoitteluna. Ortodoksisen käsityksen mukaan vain miehet voivat toimia pappeina. Kirkollisiin soveltaviin opintoihin sisältyy kaksi opintojaksoa: Liturgiset harjoitukset teologian maisterin tutkintoon 4 op ja Kirkolliset soveltavat harjoitukset 12 op. Liturgiset harjoitukset suoritetaan Joensuun ortodoksisessa seminaarissa toimimalla lukijana, laulajana ja alttariapulaisena. Kirkolliset soveltavat harjoitukset suoritetaan kokopäivätoimisena opiskeluna ja työskentelynä̈ ortodoksisessa seurakunnassa. Seurakuntaharjoittelun kesto on kahdeksan viikkoa. Työssäoppimisjaksolla opiskelija perehtyy papin työhön. Valtaosa opetuksesta tapahtuu työssäoppimisseurakunnassa pappien johdolla. Työssäoppimisjakso tukee opiskelijan kirkollisen työn ammattietiikkaan, ammatti-identiteettiin ja ammattikuvaan liittyvää̈ oppimisprosessia.

2.      Moniammatilliset soveltavat opinnot, 16 op. Opintokokonaisuuteen sisältyy kaksi opintojaksoa: Moniammatilliset soveltavat harjoitukset 12 op ja Liturgiset harjoitukset teologian maisterin tutkintoon 4 op. Moniammatilliset soveltavat harjoitukset vahvistavat teologin yleisiä työelämätaitoja ja yhteiskunnallisia uravaihtoehtoja. Opintojakson aikana opiskelija tutustuu johonkin teologisen erityisalan toimintaympäristöön, ammattikuvaan ja työkäytäntöihin toimimalla kahdeksan viikkoa työssäoppijana yliopiston hyväksymässä tehtävässä ja toimintaympäristössä. Työpaikkaohjaajat ohjaavat ammattietiikkaan, ammatti-identiteettiin ja ammattikuvaan liittyvää oppimisprosessia. Opiskelija hankkii työssäoppimispaikan itse haluamaltaan alalta Suomesta tai ulkomailta. Työssäoppimisjakson ajankohdasta sovitaan työantajan kanssa. Työssäoppimisympäristöt voivat olla esimerkiksi kirkollisia järjestöjä, kirkon keskushallinnon tai hiippakunnan tehtäviä sekä media- hallinto, koulutus-, kulttuuri- tai järjestötehtäviä. Jatkuvan oppijan opinto-oikeudella opintoja suorittavat eivät voi hakea yliopiston harjoittelutukea. Lisäksi opintokokonaisuuteen kuuluu opintojakso Liturgiset harjoitukset teologian maisterin tutkintoon 4 op, joka suoritetaan Joensuun ortodoksisessa seminaarissa toimimalla lukijana, laulajana ja alttariapulaisena.

Soveltavia opintoja voi tehdä jatkuvan oppijan opinto-oikeudella. Opintoihin on hakumenettely. Edeltävinä opintoina vaaditaan ortodoksisen teologian maisterin tutkinto.

Hakuajat: 1.–28.2.2022

Hakulomake kirkollisiin soveltaviin opintoihin (avautuu uudelle välilehdelle)

Hakulomake moniammatillisiin soveltaviin opintoihin (avautuu uudelle välilehdelle)

Vastuuyksikkö ja -henkilö: Teologian osasto, (Joensuu), apulaisprofessori Pekka Metso (pekka.metso@uef.fi).

Sivu on päivitetty 18.2.2022.