32842 LL opas Ohjeet LL Opetukseen osallistumisesta

Ohjeet opetukseen osallistumisesta ja opintojen korvaamisesta

Yleisohjeet

Lääketieteen koulutusohjelmalla opetus annetaan pääsääntöisesti yksityiskohtaisen lukujärjestyksen mukaisesti. Luennoille osallistuminen ei ole pakollista, mutta suotavaa, koska luennoilla käsiteltävät asiat kuuluvat tutkintovaatimuksiin. Lukuvuoden ja opintojaksojen alussa järjestetään informaatiotilaisuuksia, joissa opiskelijan tulee olla läsnä. Harjoitustöihin, ryhmäopetuksiin ja seminaareihin osallistuminen on pakollista. Opintojakso katsotaan loppuun suoritetuksi vasta kun kaikki pakollinen opetus, tehtävät sekä kuulustelut on suoritettu.

Opetukseen ei saa mennä päihteiden vaikutuksen alaisena. Opettajilla ja opetusta avustavilla henkilöillä on ongelmatapauksissa velvollisuus pyytää opiskelijaa poistumaan opetustilanteesta.

Opiskelijan on huomioitava myös salassapito ja tietoturva-asiat. Kts. Ohje Tiedote lakisääteisestä vaitiolovelvollisuudesta.

Potilasopetustilanteissa huomioitavaa

Useimpiin kliinisiin opintojaksoihin sisältyy opetuspotilaiden tutkiminen osana pakollista opetusta. Kaikissa opetustilanteissa, joissa ollaan tekemisissä potilaiden kanssa, tulee noudattaa hienotunteisuutta ja käytöstapoja. Myös pukeutumiseen, hajusteiden käyttöön sekä yleiseen siisteyteen tulee kiinnittää huomiota.

Pakollisesta opetuksesta poissaolon korvaamiskäytännöt

Ohjeen tarkoituksena on yhdenmukaistaa lääketieteen pakollisesta opetuksesta poissaolojen korvaamiskäytäntöjä siten, että käytännöt ovat tasapuolisista oppiaineesta, opetushenkilöstä ja opiskelijasta riippumatta.

Oppiaineen vastuulla on tiedottaa opintojaksokuvauksessa tai opintojakson alussa opiskelijoille selkeästi poissaolokäytänteet, yhteyshenkilöt sekä toimintatapa poissaolon sattuessa. Oppiaineen vastuulla on myös varmistaa, että opiskelija saavuttaa opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet. Sen vuoksi oppiaine voi edellyttää poissaolon korvaamista, mikäli poissaolot estävät opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista, vaikka poissaoloja olisi alle 10 % opintojakson pakollisesta opetuksesta.

Opiskelijan vastuulla ja velvollisuutena on selvittää mahdollinen tuleva poissaolo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tai sairauspoissaolon sattuessa ilmoittaa siitä mahdollisimman pian.

Perusteltuja poissaolon syitä ovat oma tai lapsen sairastuminen, lääkärissä tai hammaslääkärissä käynti silloin, kun ajan tarve on kiireellinen tai tärkeän vastaanottoajan saaminen muuhun aikaan on kohtuuttoman vaikeaa (todistus käynnistä tulee esittää), raskauteen tai synnytykseen liittyvä pakottava syy. Muita mahdollisia, mutta etukäteen vastuuopettajan kanssa sovittavia syitä, voivat olla esim. yliopiston, ylioppilaskunnan tai opiskelijajärjestön vastuutehtävään liittyvä pakottava syy, force majeure -esteet (esim. kertausharjoitukset, läheisen hautajaiset), tieteellisessä kongressissa oman työn esittäminen, oma esiintyminen merkittävässä kulttuuri- tai huippu-urheilutapahtumassa. Hyväksyttäviä poissaolon syitä eivät ole esim. lomamatka, töissäkäynti tai toisen oppiaineen opetukseen tai kuulusteluun osallistuminen.

Yksittäisten poissaolojen korvaaminen sovitaan ensisijaisesti opetustapahtuman vastuuopettajan ja opetuskoordinaattorin kanssa. Pidemmät poissaolot on sovittava aina vuosikurssin HOPS-ohjaajan kanssa.

Korvaavan suorituksen tarkoitus on vastata sisällöltään korvattavan opetuksen sisältöä. Korvaus on suoritettava kohtuullisen ajan kuluessa ja saman lukukauden aikana. Korvaava tehtävä ei ole hyväksyttävä syy olla poissa muusta opetuksesta.

Ensisijainen vaihtoehto poissaolon korvaamiseksi on ryhmän vaihtaminen. Tämän vaihtoehdon selvittäminen on opiskelijan tehtävä. Ryhmän vaihtaminen tai ylimääräisenä toiseen ryhmään meneminen on mahdollista vain, jos opintojakson ryhmien opettajilta / opetuskoordinaattorilta saadaan tähän etukäteen lupa.

Oppiainekohtaisesti voidaan lisäksi sopia, että korvaava tehtävä on kirjallinen tehtävä ja/tai kliinisen työn seuranta. Kirjallisen tehtävän ohjeellinen laajuus on yksi A4- sivu / korvattava tunti, ja sisällön osalta tarvitaan opettajan hyväksyminen. Kliinisen työn seuraamisen tai siihen ohjatusti osallistumisen kesto korvaavana tehtävänä on oltava pituudeltaan kohtuullinen, pääsääntöisesti kaksi kertaa korvattavan opetuksen kesto.

Opettajan tehtävänä on arvioida poissaolon korvaava tehtävä kahden (2) viikon kuluessa palauttamisesta ja ilmoittaa opiskelijalle sen hyväksymisestä/täydentämistä. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että hän on saanut kaikista tehtävistä hyväksynnän.