38216 Tekoälyn käyttäminen opetuksessa ja tutkimuksessa

Tekoälyn määritelmä ja ohjeen soveltaminen

Tekoälyllä tarkoitetaan erityisesti laajoihin kielimalleihin perustuvaa (Large Language Model – eli laajaan tekstuaaliseen opetusaineistoon perustuva itseohjautuva neuroverkko) generatiivista tekoälyä. Generatiivista tekoälyä käyttävissä sovelluksissa (esim. ChatGPT, GPT-4, Midjourney, Dall-E, Runway AI, Microsoft Copilot) tuotetaan kehotteiden avulla tekstiä, videota, ääntä, koodia tai kuvia.

Tekoälysovelluksella tarkoitetaan siten nimenomaisesti edellä mainitun tyyppisiä tekoälypohjaisia palveluita, ei muihin ohjelmistoihin integroitujen tekoälyominaisuuksien käyttöä.

Ohjeistus ei koske itse tekoälyn tutkimusta tai tekoälyn kehittämistä, vaan mainittujen palveluiden käyttöä yleisesti tutkimuksessa ja opetuksessa / opinnoissa.

Näitä ohjeita sovelletaan kokoavana yleisenä ohjeena koko Itä-Suomen yliopistossa. Tarkentavia ohjeita voidaan antaa erikseen tiedekuntakohtaisesti tämän yleisen ohjeen linjausten ja lainsäädännön rajoissa.

Itä-Suomen yliopisto kannustaa tekoälyn hyödyntämiseen opetuksessa ja tutkimuksessa huomioiden kuitenkin tässä ohjeistuksessa esitetyt, lainsäädäntöön ja eri sopimusvelvoitteisiin perustuvat rajoitukset.