38219 Tekoälyn käyttäminen opetuksessa ja tutkimuksessa

Koulutusta koskevat ohjeet

1) Tekoälysovelluksia saa lähtökohtaisesti käyttää opetuksessa ja kirjoittamisen tukena. Tekoälysovellusten käyttö opintosuorituksissa (esim. tenteissä, oppimistehtävissä, esseissä, seminaaritöissä) voidaan kieltää opintojaksokuvauksessa tai vastuuopettajan toimesta opintojakson alussa kirjallisesti (esimerkiksi oppimisympäristössä), jos on riski siihen, että mallien käyttö haittaisi osaamistavoitteiden saavuttamista.

2) Jos tekoälysovellusta käytetään palautettavan työn tuottamisen apuna, tulee ilmoittaa kirjallisesti, mitä sovellusta (esim. ChatGPT) on käyttänyt ja millä tavalla. Tämä koskee myös opinnäytteitä. Opinnäytetyön tekemiseen sovelletaan tutkimukseen liittyvää tekoälyn käyttöä koskevaa ohjetta. Koko opinnäytetyötä ei saa tehdä tekoälysovelluksella. Opinnäytetyön tulee sisältää riittävästi itsenäisen työn osuutta, jotta opintonäytetyölle asetetut osaamistavoitteet saavutetaan. Tekoälyä ei saa nimetä tekstin tai muun kirjallisen tuotoksen kirjoittajaksi. Tekoäly ei voi ottaa vastuuta tekstin sisällöstä – kaiken materiaalin oikeellisuudesta vastaa sen kirjoittanut ihminen.

Tarkennus: Opettaja antaa lisätietoja siitä, miten sinun tulee ilmoittaa tekoälysovelluksen käyttämisestä. Tyypillisesti tämä tapahtuu ilmaisemalla opintosuorituksen (esim. oppimistehtävän) yhteydessä, mitä tekoälysovellusta olet käyttänyt ja millä tavoin.

3) Opiskelijalta voidaan edellyttää ainoastaan opiskelijalle maksuttomien tekoälysovellusten käyttöä. Tekoälysovellus voi edellyttää käyttäjätunnusten luomista. Siten tekoälysovellus kerää henkilötietoja.

Tarkennus: Tilanne, jossa opiskelijalta edellytetään tekoälysovelluksen käyttämistä, voi liittyä esimerkiksi tekoälyn käyttämisen oppimiseen.

Tarkennus: Osa tekoälysovelluksista edellyttää sovelluksen käyttämiseksi käyttäjätunnuksen luomista, joten käyttäjätunnuksen luomisessa saattaa joutua antamaan tekoälysovellukselle omia henkilötietojaan. Tämä on ongelmallista, jos tekoälysovellus kerää henkilötietoja (henkilöön yhdistettävissä oleva käyttäjätunnus, esim. nimenmukainen sähköpostiosoite) ja sen serverit sijaitsevat EU- tai ETA-alueen ulkopuolella. Esimerkiksi ChatGPT on tällainen tekoälysovellus. Muista varmistaa, millaisesta tekoälysovelluksesta on kyse.

4) Yliopiston ulkoisiin tekoälysovelluksiin (esim. ChatGPT) ei saa syöttää salassa pidettävää tietoa, kuten opiskelijoiden opintosuorituksia (esim. oppimistehtävät, esseet, tenttivastaukset ja oppimispäiväkirjat) tai tutkimusaineistoja (esim. haastattelulitteroinnit). Henkilötietoja käsiteltäessä tekoälysovelluksessa tulee noudattaa EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain asettamia vaatimuksia.

Tarkennus: Opiskelijoiden henkilötietoja (suorat tai epäsuorat tunnisteet tai muuten henkilötiedoiksi tulkittavat tunnisteet) ei tule viedä tekoälysovellukseen, ellei kyseessä ole tekoälysovellus, jonka käytöstä yliopisto on tehnyt henkilötietojen käsittelyn ehdot sisältävän sopimuksen sovelluksen toimittajan kanssa.

5) Jos opiskelija käyttää tekoälysovellusta jollain sellaisella opintojaksolla, sen osalla tai tenttitilanteessa, jossa tekoälyn hyödyntäminen on etukäteen kielletty, opiskelijan toiminta katsotaan vilpiksi ja käsitellään samoin periaattein kuin muut vilppitapaukset. Sama koskee edellä mainittuja tilanteita, vaikka opiskelija raportoisi käyttäneensä tekoälyä. Tekoälysovellusten käyttämistä voidaan selvittää mm. sähköisen plagiaatin tunnistusjärjestelmän avulla.

6) Tiedekunta, yksikkö tai erillislaitos (esimerkiksi Kielikeskus) voivat tarvittaessa antaa täydentäviä linjauksia tekoälyn käytöstä omassa opetuksessaan.