38221 Tekoälyn käyttäminen opetuksessa ja tutkimuksessa

Tutkimusta koskevat ohjeet

1) Tekijänoikeudet ja tausta- sekä tulosaineiston omistajuus

Tekoälysovelluksilla voi olla erilaisia käyttöehtoja tekijänoikeuksien osalta. Sovelluksen tekijänoikeusehdot on tarkistettava ennen kuin tekoälyllä tuotettua aineistoa hyödynnetään esim. julkisesti tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Lisäksi tulee varmistaa, että tekoälysovelluksen ehdot sallivat aineiston käytön suunnitellun mukaisesti.

Tutkimuksen tausta-aineiston ja tutkimussuunnitelmien omistajuus säilyy aina sen alkuperäisellä omistajalla / tutkimussopimuksen ehtojen mukaisesti riippumatta tekoälysovelluksen käytöstä. Salassapitoa koskevat ohjeet tulee kuitenkin aina huomioida tekoälyä käytettäessä (tutkimuksen tausta-aineisto salassa pidettävää, samoin tutkimussuunnitelmat).

Tarkennus: Tutkimuksen tausta-aineiston (esim. haastattelulitteroinnit ja kyselytutkimuksen vastaukset) voi omistaa joko yliopisto tai tutkija. Jos aineiston omistaa yliopisto ja se on yliopiston hallussa, sovelletaan aineistoon julkisuuslakia, arkistolakia (831/1994) ja tiedonhallintalakia (laki julkisen hallinnon tiedonhallinnasta 906/2019). Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, että tätä yliopiston hallussa olevaa, salassa pidettävää aineistoa ei voi käsitellä tekoälysovelluksella.

2) Käyttöoikeudet

Tekoälysovellukset voivat edellyttää, että sovelluksen omistaja saa esimerkiksi rinnakkaisen käyttöoikeuden tekoälyllä tuotettuihin tuloksiin. Tämä ja sen kanssa mahdollisesti ristiriidassa olevat tutkimussopimuksen tai rahoittajan ehdot on otettava huomioon tekoälyä käytettäessä ja sillä tuotettua aineistoa tutkimuskäytössä hyödynnettäessä.

3) Tekoäly täydentävän rahoituksen hankkeissa ja rahoittajan ehdot

Jos tekoälysovelluksen tekijänoikeusehdot ovat ristiriidassa rahoittajan rahoitusehtojen kanssa, estää se tekoälysovelluksen käytön hankkeessa, ellei rahoittaja erikseen anna etukäteistä kirjallista suostumusta tekoälysovelluksen käyttöön. Esimerkiksi tilaustutkimuksessa edellytyksenä on, että yliopisto siirtää kaikki tekijänoikeudet tilaajalle. Tällöin tekijänoikeuksia ei saa jäädä miltään osin esimerkiksi tekoälysovellukselle.

4) Salassa pidettävien tietojen käsittely

Tekoälysovelluksessa ei saa käsitellä mitään salassa pidettävää tietoa. Salassa pidettäviä asiakirjoja ovat esimerkiksi tutkimussuunnitelmat ja artikkelikäsikirjoitukset (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999, 24 §) sekä tutkimuksen tausta-aineisto ja muu yliopiston sopimusvelvoitteisiin (tilaustutkimus) perustuva aineisto.

Tekoälysovelluksiin ei voi viedä sopimuksiin sisältyviä ja sopimusehtojen nojalla salassa pidettäviä tietoja. Silloin kun yliopisto sitoutuu muihin kuin yliopiston omien mallisopimuspohjien ja yleisten ehtojensa mukaisiin sopimuksiin, tulee sopimukset toimittaa lakipalveluiden kommentoitavaksi.

5) Henkilötiedot

Henkilötietoja (suorat tai epäsuorat tunnisteet tai muuten henkilötiedoiksi tulkittavat tunnisteet) sisältäviä tutkimusaineistoja ei tule viedä tekoälysovellukseen, ellei kyseessä ole tekoälysovellus, jonka käytöstä yliopisto on tehnyt henkilötietojen käsittelyn ehdot sisältävän sopimuksen sovelluksen toimittajan kanssa. Lisäksi tutkittavia on aina informoitava heidän henkilötietojensa käsittelemisestä tekoälyn avulla. Jos aineisto sisältää henkilötietoja, ei tutkimusdatan analyysiä voi teettää tekoälysovelluksella ilman tietosuojan vaikutustenarviointia (PIA / DPIA).

Osa tekoälysovelluksista edellyttää sovelluksen käyttämiseksi käyttäjätunnuksen luomista, joten käyttäjätunnuksen luomisessa saattaa joutua antamaan tekoälysovellukselle omia henkilötietojaan. Yliopisto ei voi edellyttää tutkijoiltaan henkilötietoja sisältävän (esim. henkilöön yhdistettävissä oleva sähköpostiosoite ja yhteystiedot) käyttäjätunnuksen luomista tekoälysovellukseen.

Epäselvissä tilanteissa tulee aina olla yhteydessä yliopiston tietosuojavastaavaan.

6) Tutkimusetiikka

Itä-Suomen yliopiston on sitoutunut noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan antamaa ohjetta Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Ohjeissa on määritelty, mitä on hyvä tieteellinen käytäntö.

Tekoälyn käytöstä tutkimuksessa on mainittava tutkimustuloksia julkaistessa. Tekoälyn käytöstä tutkimuksessa on mainittava tutkimuksen elinkaaren aikana syntyvissä dokumenteissa, esim. tutkimussuunnitelmassa, -tiedotteissa, tutkimuslupahakemuksissa sekä tutkimustuloksia julkaistaessa. Tällöin tulee kertoa, mitä sovellusta tutkimuksessa on käytetty ja mihin tarkoitukseen.

7) Julkaisut ja kustantajan ohjeet
Eri julkaisuilla, julkaisualustoilla ja kustantajilla on vaihtelevia ohjeita ja sääntöjä tekoälysovellusten käytön osalta. Nämä ohjeet on huomioitava aina tekoälyavusteisesti tuotettujen aineistojen osalta: Osa julkaisijoista on julkaisuehdoissaan rajoittanut mahdollisuutta tekoälysovellusten käyttöön tai vähintään edellyttänyt yksiselitteistä mainintaa tekoälyn hyödyntämisestä aineiston tuottamisessa.