9700 FA opas Proviisorin koulutuksen tehtävä

Proviisorin koulutuksen tehtävä ja tavoitteet

Lähtökohtana koulutuksessa on antaa opiskelijalle valmiudet toimia proviisorin tehtävissä sekä valmiudet tieteelliseen ja ammatilliseen jatkokoulutukseen.

Proviisorit toimivat lääkealan johto-, suunnittelu- ja asiantuntijatehtävissä. Suurin osa proviisoreista työskentelee avohuollon apteekeissa ja sairaala-apteekeissa, joissa tehtäviin kuuluu muun muassa liikkeen- ja työnjohtoa, koulutustehtäviä sekä asiakaspalvelua. Sairaala-apteekkarina toimiva proviisori vastaa sairaalan lääkehuollon järjestämisestä. Lääketeollisuudessa proviisorit toimivat yleensä tuotekehitys- ja johtotehtävissä. Proviisoreita työskentelee myös tutkimus-, koulutus- ja viranomaistehtävissä. Proviisori voi hakea apteekkilupaa ja sen saatuaan ryhtyä yksityisyrittäjäksi, apteekkariksi.

Koulutuksen tieteelliset ja ammatilliset tavoitteet

Proviisorin tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelijan tulee saavuttaa valmiudet:

1. tieteelliseen ja ammatilliseen jatkokoulutukseen
  2. lääkeaineiden ja lääkkeiden tutkimus- ja kehitystyöhön sekä lääkkeiden taloudellisuutta ja käyttöä koskevaan tutkimukseen
  3. toimintaan aktiivisesti terveydenhuollon farmaseuttisissa tehtävissä esimiehenä, asiantuntijana, kouluttajana ja kehittäjänä.

Proviisorin tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelijan tulee lisäksi

• motivoitua ylläpitämään ja kehittämään ammatillista ja tieteellistä osaamistaan
  • omaksua hyvä tutkimus- ja ammattietiikka
  • olla kiinnostunut alan kansainvälisestä kehityksestä