22580 TE opas Kandidaatintutkielma ja kypsyysnäyte / Terveyden edistäminen

Kandidaatintutkielma ja kypsyysnäyte / Terveyden edistäminen

Kandidaatintutkielma

Kandidaatintutkintoon kuuluu kandidaatintutkielma, joka voi olla tutkimussuunnitelma tai kirjallisuuskatsaus maisteriopintojen aikana tehtävää pro gradu -tutkielmaa varten. Kandidaatintutkielman laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa 270 tunnin työtä eli noin seitsemän viikon täyspäiväistä työpanosta.

Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta kandidaatintutkielman sen kaikissa kirjoittamisen vaiheissa. Opiskelijalla on myös velvollisuus ottaa vastaan ohjausta. Kandidaatintutkielmaa ohjaa vähintään yksi ohjaaja ja siinä tapauksessa hän on yliopiston edustaja. Tutkielmassa voi olla myös muita ohjaajia, yliopiston edustajia tai ulkopuolisia henkilöitä. Tutkielman aloittamisen yhteydessä tehdään ilmoitus kandidaatintutkielman tekemisestä. Ilmoituslomake löytyy tiedekunnan lomakkeista (Perustutkintokoulutukseen liittyvät ohjeet ja lomakkeet/ Terveyden edistämisen opintoyhteisö). Ilmoitus tehdään yhdessä oppiaineen edustajan kanssa, sillä siihen tarvitaan opiskelijan sekä ohjaajan allekirjoitukset.

Kandidaatintutkielmassa noudatetaan pääaineen kirjoitus- ja lähdeviittausohjeita.

Opinnäytteet tulee tehdä saavutettavaan muotoon. Opiskelija vastaa opinnäytetyönsä saavutettavuudesta. Saavutettavuusohje löytyy Kamusta Opiskelijan käsikirja.

Kandidaatintutkielman tarkastajana toimii tutkielman yliopisto-ohjaaja. Kandidaatintutkielma arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Tieto kandidaatintutkielman hyväksymisestä ja arvosanasta toimitetaan opiskelijalle sähköpostilla.

Kandidaatintutkinnon kypsyysnäyte

Kandidaatin tutkielmaan sisältyy kypsyysnäyte, jossa opiskelija osoittaa, miten syvällisesti hän on oppinut tutkimansa asian eli miten hyvin aihe on ”kypsynyt” hänen mielessään. Kypsyysnäytteessä tehtävänä on kirjoittaa pohdiskeleva essee, jonka otsikkovaihtoehdot ohjaaja antaa opiskelijan tutkielman aihepiiristä. Essee voi olla yhdestä perustellusta tai monesta eri näkökulmasta aihetta tarkasteleva, pohdiskeleva kirjoitelma, joka on tiedoiltaan tarkka, kriittinen ja jäsentynyt kokonaisuus.

Kirjoitustilanteessa valitaan yksi annetuista aiheista tai otsikoista. Kirjoittaessa voi kuvitella lukijoiksi oman alan yleisen ajattelutavan tuntevat henkilöt, jotka eivät ole lukeneet tutkielmaa. Kypsyysnäyte on itsenäinen, eheä teksti, ilman väliotsikoita, kuvia, kuvioita jne.

Kypsyysnäyte tehdään sähköisenä tenttinä. Kypsyysnäyte kirjoitetaan, kun opinnäyte on valmis tarkastukseen. Ajankohta on sovittava yhdessä opinnäytteen ohjaajan kanssa. Kypsyysnäytteen asiasisällön ja kieliasun tarkastaa ohjaaja. Tarvittaessa kypsyysnäytteen kieliasun arviointia pyydetään äidinkielen opettajalta. Näin voidaan toimia, mikäli opiskelija pyytää äidinkielen opettajan arviointia tai ohjaaja on havainnut ongelmia suomen kielen kirjoittamisessa ja näkee tarvetta tarkemmalle palautteelle suomen kielen osalta. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.

Aikaisempi yliopistotutkinto korvaa kypsyysnäytteen.