Tarkenna hakuasi

9427 YHKA neuvonta ja ohjaus

YHKA: Ohjauksen ja neuvonnan organisointi tiedekunnassa

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa ohjaus ja neuvonta kuuluvat muodossa tai toisessa koko henkilökunnan tehtäviin. Tiedekunnan opetustoiminnan kokonaisuudesta, johon ohjauskin sisältyy, vastaa varadekaani. Tiedekuntatasolla koulutuspäällikkö ja opintokoordinaattori antavat opiskelijoille opintoja ja opiskelua koskevaa yleistä ohjausta ja neuvontaa omiin tehtäväkenttiinsä liittyvissä asioissa. Tiedekunnan hallintosihteerit neuvovat todistuksia, opinnäytteitä ja JOO-opintoja koskevissa asioissa.

Laitoksilla nimetyt ohjaajat auttavat opintojen suunnittelussa ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPS:n laatimisessa (HOPS-ohjaaja). HOPS-ohjaaja voi olla amanuenssi tai opetushenkilökuntaan kuuluva henkilö. Opintojaksojen suorittamista koskevaa ohjausta antavat opintojaksojen opettajat tai vastuuhenkilöt. Tutkielmia ohjaavat tutkielmaseminaarien opettajat, pro gradu- ja OTM–tutkielmia myös ohjaustehtävään nimetyt ohjaajat. Harjoitteluasioissa ohjausta antavat harjoittelun yhdyshenkilöt ja harjoitteluopintojakson vastuuopettaja. Kansainvälistä opiskelijavaihtoa koskevissa asioissa voi kääntyä laitoksen tai oppiaineen kv. koordinaattorin puoleen. Opintoasioita hoitavat sihteerit neuvovat opiskelijoita omaan tehtäväkenttäänsä, usein opintosuoritusten kirjaamiseen, kurssiaikatauluihin ja tentteihin liittyvissä asioissa.

Ohjauksen yleisiä tavoitteita ovat mm., että

  • opiskelija sitoutuu yliopistoyhteisöön, opiskeluun ja opintoihin
  • opiskelija suorittaa opintonsa mielekkäässä järjestyksessä ja valmistuu tavoiteajassa
  • tavoitetutkinto on sisällöltään mielekäs, vastaa opiskelijan henkilökohtaisia tavoitteita sekä edistää työelämään sijoittumista ja siellä toimimista

Ohjauksen työvälineitä ja keskeisiä informaationlähteitä ovat tiedekunnan yhteinen opinto-opas Kamussa, Pepissä olevat opinto-oppaat sekä opintoyhteisöt. Kamu-oppaaseen on koottu laitosten opetussuunnitelmat (määräykset ja ohjeet, yleistä tutkinnoista) sekä tiedekunnan määräykset ja ohjeet. Laitosten tarkat opetussuunnitelmat, tutkintorakenteen ja opetuksen aikataulut on viety oppiaine- tai koulutusohjelmakohtaisesti Peppiin (Peppi-oppaat). Lisäksi laitoskohtaista tietoa on löydettävissä opintoyhteisöistä, laitosten O365-ympäristössä sijaitsevilta sähköisiltä alustoilta, sekä uudelle opiskelijalle tarkoitetusta Smart Start –oppaasta, joka sisältää erityisesti opintojen aloittamiseen liittyvää tietoa. Laitoksilla on myös Viva Engage -ryhmiä (ent. Yammer), joilla ne viestivät opiskelijoille ajankohtaisista asioista.

YHKA: Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) ja HOPS-ohjaus

Opintojen alussa jokainen opiskelija laatii itselleen henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPS:n. HOPS on opintojen suunnittelun väline, jonka tavoitteena on auttaa opiskelijaa hahmottamaan opintojen kokonaisuus sisällöllisesti, ajallisesti ja suoritustavoiltaan sekä tukea tavoiteajassa valmistumista ja sujuvaa sijoittumista työelämään. Tätä varten jokaiselle opiskelijalle nimetään HOPS-ohjaaja, jonka tehtävänä on toimia opintojen suunnittelun tukihenkilönä.

Opintojen suunnittelu on olennainen osa opiskelua, ja sen lähtökohtana on tutkinnon tavoitteiden ja opiskelijan omien tavoitteiden saavuttaminen. Suunnittelu alkaa jo silloin, kun opiskelija saa tiedon opiskelupaikasta. Konkreettisemmin opinnot ja opiskelua koskevat suunnitelmat hahmottuvat ensimmäisten opiskeluviikkojen aikana, ja työ jatkuu tilannetarkistusten muodossa läpi koko opiskeluajan.

Opiskelijan ja ohjaajan tehtävät

Opiskelijan tehtävänä on mm.

  • laatia HOPS ja päivittää sitä tarvittaessa opintojen aikana
  • hyödyntää ohjausta ja hakea sitä tarvittaessa HOPS-ohjaajalta tai muilta ohjaustahoilta, ks. KAMU > Opiskelijan käsikirja ja laitosten opintoyhteisöt
  • perehtyä opiskelua koskeviin ohjeisiin ja noudattaa niitä
  • päättää opintojen koskevista valinnoista. Valintoja tehdessä kannattaa muistaa, että ongelmiin voi olla useita ratkaisuja ja että henkilökohtaiset tavoitteet voi saavuttaa monella eri tavalla.
  • suorittaa opinnot ja tutkinto tavoiteajassa

HOPS-ohjaaja mm.

  • auttaa hahmottamaan ja jäsentämään tutkinnon kokonaisuuden siten, että HOPS täyttää opetussuunnitelman vaatimukset
  • auttaa opiskelijaa tunnistamaan oman osaamisensa ja selkiyttämään omat tavoitteensa
  • tukee valintojen tekemisessä ja ongelmatilanteissa
  • antaa ohjausta opintojen eri vaiheissa ja kannustaa opinnoissa eteenpäin
  • ohjaa opiskelijan tarvittaessa muiden ohjaus- ja neuvontapalveluiden piiriin
  • selvittää opiskelijalle opiskeluun liittyvät eettiset kysymykset ja esteettömän opiskelun periaatteet
  • hyväksyy opiskelijan HOPS:n
  • varmistaa opiskelijan koulusivistyskielen (muualla kuin Suomessa suoritetut korkeakoulututkinnot), jolla on vaikutusta opiskelijalta vaadittavaan kielitaitoon ja kypsyysnäytteen kieleen

HOPS:n sisältö

HOPS-ohjauksessa opiskelija saa tietoa seuraavista:

  • tutkinnon tavoitteet, rakenne ja suoritusaika
  • aineyhdistelmät (sivuainevaihtoehdot, vapaasti valittavat ja valinnaiset kurssit)
  • täydentävät opinnot (maisteriopiskelijat)
  • opiskelukäytännöt, opiskelun etiikka ja esteetön opiskelu
  • OT eli osaamisen tunnustaminen (opintojen korvaavuudet, sisällyttämiset ja muut tunnustamiskäytännöt)
  • opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet ja opiskelun aikataulu
  • kansainvälistymismahdollisuudet
  • ura- ja työllistymismahdollisuudet
  • ohjaus- ja neuvontapalvelut

HOPS-ohjaus voi toteutua yksilö-, pienryhmä- ja suurryhmäohjauksena, mm. orientaatiossa, opiskelijainfoissa ja –tapaamisissa sekä seminaareissa. HOPS- ja muiden ohjauskeskustelujen lisäksi ohjausta voi pyytää myös muilta opintoasioiden parissa työskenteleviltä henkilöiltä.

Opiskelijat laativat ja päivittävät HOPS:n laitosten ohjeistamalla tavalla, yleensä Pepissä. Ohjauskäytännöt vaihtelevat laitoksittain. Tietoa laitosten käytännöistä on tarjolla Peppi- ja Kamu-oppaissa, opintoyhteisöissä ja laitosinfoissa. HOPS:iin kirjataan opintojen suorittamista koskevat asiat, mm. hyväksiluetut opintosuoritukset, suoritettavat opintojaksot, sivuainevalinnat ja opiskeluaikataulu. Opintojen alussa hahmotellaan opiskelun yleisiä suuntaviivoja ja laajempia kokonaisuuksia. Myöhemmin suunnitelmaa tarkistetaan ja tarkennetaan ja sitä voidaan tarvittaessa myös muuttaa. HOPS on suunnitelma tutkinnon muodostumisesta ja sen tulee noudattaa tiedekunnan hyväksymää opetussuunnitelmaa.

Opintojen suunnitteluun liittyy myös muita kuin opiskelua koskevia asioita, esim. asuminen, opintotuki ja terveydenhoito. Tämän vuoksi opiskelijan tulee tutustua yliopiston yhteisiin opiskelun tukipalveluihin, jotka on esitelty Kamussa.

YHKA: Sivuaineopintoja koskeva ohjaus ja neuvonta

Sivuaineiden opiskelua sekä opetusjärjestelyjä koskevaa ohjausta antavat sivuaineen tarjoavan laitoksen tai oppiaineen amanuenssit (sivuainevalinnat ja -opiskelu) ja sihteerit (opetusjärjestelyt). Vaikka Itä-Suomen yliopistossa on ns. vapaa sivuaineoikeus, joihinkin sivuaineisiin voi olla pääsyvaatimuksia / erilliset valintajärjestelyt. Lisätietoja sivuaineista löytyy Pepissä olevista sivuaineoppaista (avautuu uuteen välilehteen).