30845 Esteettömyys, apuvälineet ja tilat

Apuvälineet

Ennen kuin opiskelija aloittaa opintonsa, hänen kannattaa selvittää ajoissa apuvälinetarpeensa ja -tilanteensa. Vaikeavammaisen opiskelijan apuvälineistä huolehtii Kela, joka myös vastaa apuvälineiden käytön opetuksesta. Kunnallinen terveydenhuolto vastaa lääkinnällisten (esimerkiksi liikkumiseen ja kommunikaatioon tarkoitettujen) apuvälineiden hankinnasta ja rahoituksesta.

Joensuun ja Kuopion kampuksilla on siirrettävä induktiosilmukka, jota opiskelijat saavat lainata. Lainaus tapahtuu Opparin palvelutiskiltä (Joensuussa kampuskirjaston yhteydessä ja Kuopiossa Canthialta). Kampusten suurimmista saleista löytyy myös kiinteä induktiosilmukka. Katso em. salitiedot kohdasta "Kampusten tilat" sekä yhteyshenkilötiedot induktiota koskevissa kysymyksissä.

Sähköllä säädettäviä työpöytiä löytyy kirjastosta (2 kpl, lähinnä portaita) sekä Atrium-tilasta (1 kpl).

Kampusten tilat

Suuri osa yliopiston tiloista on esteettömiä ja käyttökelpoisia eri vammaisryhmille. Mitä uudemmista rakennuksista on kyse, sitä paremmin niissä on pystytty huomioimaan ajantasaiset esteettömyysratkaisut ja -määräykset. Kampuksille on järjestetty inva-pysäköinti ja esteettömyys on huomioitu myös ulkoalueiden kulkureiteissä mm. rakenneratkaisuissa ja talvikunnossapidossa. Rakennusten pääsisäänkäynnit on varustettu inva-luiskilla ja ovissa on pääsääntöisesti myös avauspainikkeet. Rakennusten naulakoista löytyy eri korkeudella olevat säilytysmahdollisuudet. Hissipainikkeet on merkitty pistekirjoituksella ja joissakin hisseissä on myös ääniopasteet. Kaikista rakennuksista Haltiaa lukuun ottamatta löytyvät hissit ja inva-wc:t, joille on opasteet. Suurimmissa opetustiloissa on induktiosilmukat ja niitä on myös lainattavissa tilakohtaiseen käyttöön.

Induktiosilmukat luentosaleissa:

• Joensuun kampuksen auditoriot: M100, M101, M103 ja Au100.
  • Kuopion kampuksen luentosalit: SN100, SN200, SN201, MD100, CA100, CA101, MS300, MS301, MS302.

Induktiota koskevissa kysymyksissä yhteydenotot: IT-asiantuntija Hannu Niiranen p. 044 716 3320 tai s-posti: hannu.niiranen@uef.fi

Lastenhoitopöydät löytyvät inva-wc-tilojen yhteydestä.

Kampusalueiden kartat:

Autoliitolla on mobiiliapplikaatio, jossa Itä-Suomen yliopisto ilmoittaa LE-paikkojensa sijainnit (ns. invapysäköintipaikat). Applikaatio on käyttäjille ilmainen eikä edellytä Autoliiton muiden palveluiden käyttöä. Paikat kartalla ja ladattava aplikaatio (avautuu uuteen välilehteen).

Ravintolat

Sekä Joensuun että Kuopion kampuksilla on useampia ravintoloita. Pääsääntöisesti kaikki ravintolat ovat esteettömiä. Joensuun kampuksella Carelia-ravintolaan on pieni metallinen kynnys, joka voi olla hankala pyörätuolilla liikkuville. Paloturvallisuussyistä ovet on pidettävä kiinni. Muissa kampuksen ravintoloissa ei ole kynnyksiä eikä ovia. Kuopion kampuksen Snellmaniassa sijaitsevassa ravintolassa on pyörätuolihissi.

Mikäli tarvitset apua esimerkiksi tarjottimen kantamiseen, ravintolan henkilökunta auttaa sinua mielellään. Erityisruokavalioista kannattaa ottaa yhteyttä etukäteen asianomaiseen ravintolaan.

Ravintoloiden yhteystiedot ja sijainnit löydät täältä.

Erityistenttitilat

Joensuun ja Kuopion kampuksilla on erityistenttitila. Katso tilatiedot ja käytännöt.

Tilaa voivat käyttää opiskelijat, jotka ovat oikeutettuja yksilöllisiin järjestelyihin tentissä. (Opiskelija, jolla on jokin este tai vamma, voi hakea yksilöllisiä opintojärjestelyjä.)

Erityistenttitilassa on kaksi tietokonetta, joista toinen on tavallinen tietokone ja toinen on sähköisen tentin tietokone. Tilassa voi tehdä sähköisessä tenttijärjestelmässä olevan tentin, tentin tavallisella tietokoneella tai paperitentin. Tietokoneisiin voidaan tarvittaessa liittää apuohjelma tai –väline (esim. puhesyntetisaattori tai pistenäyttö).

Yksilölliset järjestelyt valintakokeessa ja yksilölliset opintojärjestelyt