37350 TTopas Sivuaineopiskelu

Sivuaineopiskelu Itä-Suomen yliopistossa

Itä-Suomen yliopistossa on laaja vapaa sivuaineiden opinto-oikeus. Lukuisat Itä-Suomen yliopiston oppiaineista ovat vapaasti valittavissa sivuaineiksi eli sivuaineopintojen aloittaminen ei edellytä sivuaineen opinto-oikeuden hakemista. Poikkeuksia vapaasta sivuaineoikeudesta ovat alat, joilla opiskelijavalinnassa käytetään soveltuvuuskoetta tai tasokoetta, tai joissa on muu perusteltu syy rajoittaa sivuaineopinto-oikeutta. Sivuaineiden opinto-oikeuden mahdolliset rajoitukset määritellään opetussuunnitelmassa. (Opintojohtosääntö 14 §.)

Toisaalta yliopistossa on myös tutkintoja, joiden rakenteeseen ei kuulu sivuaineita tai sivuaineet on opetussuunnitelmassa etukäteen määrätty.

Tietoa sivuaineopiskelusta on Kamussa sekä Pepissä. Mahdollisuuksia on runsaasti:

• tiedekuntien tarjoamat sivuaineet
  • kansainvälistymisen opintokokonaisuus
  • verkostoylipistot
  • JOO-opinnot ja muu ristiinopiskelu
Terveystieteiden tiedekunnan sivuainetarjonta

Vapaat sivuaineet

• Ergonomian ja työhyvinvoinnin perusopinnot (25 op), lääketieteen laitos
  • Ihmisen biologia (25 op), lääketieteen laitos
  • Kansainvälistymisen opintokokonaisuus (25–35 op), yliopiston yhteinen
  • Kansanterveystieteen perusopinnot (25 op), lääketieteen laitos
  • Lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi (25 op), lääketieteen laitos
  • Ravitsemustieteen perus- ja aineopinnot (25 op + 35 op), lääketieteen laitos
  • Terveyden monikulttuuriset ulottuvuudet (25 op), lääketieteen laitos
  • Terveysliikunnan perus- ja aineopinnot (30 op + 35 op), lääketieteen laitos
  • Urheiluravitsemuksen perus- ja aineopinnot (30 op + 30 op), lääketieteen laitos

Sivuaineet, joihin on rajoituksia, esim. ilmoittautuminen tai haku ja valinta

• Farmasian perusopinnot (25 op), farmasian laitos
  • Gerontologian perus- ja aineopinnot (25 op + 35–37 op), lääketieteen laitos
  • Terveyden edistäminen ja terveystieto, perus- ja aineopinnot (25 op + 35 op), hoitotieteen laitos
  • Toksikologia (25 op), farmasian laitos

Tarkemmat tiedot sivuainekokonaisuuksista ovat Pepin opinto-oppaissa. Pepistä löydät myös lisätietoa sivuaineiden ilmoittautumiskäytännöistä sekä mahdollisista rajoituksista.