37368 TTopas Tutkinnon hakeminen

Tutkinnon hakeminen terveystieteiden tiedekunnan koulutuksissa

Dekaani myöntää tutkintotodistuksen tiedekunnan opiskelijalle, joka on suorittanut kaikki tutkintoa varten vaadittavat opinnot ja saanut niistä merkinnät opintosuoritusrekisteriinsä. Tutkintoa hakevien opiskelijoiden on oltava yliopistossa kirjoilla läsnä olevana opiskelijana tutkintoa hakiessaan.

Sähköinen tutkintotodistus sisältää suomen- ja englanninkielisen etusivun, suomen- ja englanninkielisen tutkintotodistuksen opintosuoritusotteen sekä englanninkielisen Diploma Supplementin. Pyynnöstä saat myös paperisen kopion em. dokumenteista; pyyntö tehdään tutkintotodistuksen hakemisen yhteydessä.

Todistuksen hakeminen
Voit jättää hakemuksen vasta kun olet suorittanut kaikki tutkintoon vaadittavat opinnot ja ne on kirjattu opintorekisteriin.

Ennen hakemuksen jättämistä tarkista HOPSisi ja, että kaikki opinnot on tehty ja, että ne ovat oikealla paikalla tutkinnon rakennetta. Noudata oppiaineesi ohjeita HOPS:n tarkistamisen osalta (esimerkiksi ole yhteydessä oman oppiaineen HOPS- ohjaajaan jo ennen kuin haet tutkintoa, jos näin on ohjeistettu).

• Kirjaa HOPS:iin vain ne opinnot, jotka haluat kiinnittää tutkintoosi. Siirrä muut opinnot tutkinnon ulkopuolelle jääviin opintoihin. Esimerkiksi kandidaatin tutkinto suositellaan otettavaksi minimilaajuisena. Tutkinnon ylimenevät opinnot suositellaan jätettäväksi tutkinnon ulkopuolelle, koska niitä voi tarvittaessa käyttää muihin tutkintoihin. Tutkinnon ulkopuolelle jätettävät opinnot siirretään erilliselle opinto-oikeudelle viimeistään siinä vaiheessa kun tutkinto koostetaan.
  • Jos tutkintoosi kuuluu sivuaineita, pyydä niiden koostamista ennen hakemuksen jättämistä. Sivuaineet koostetaan siinä yksikössä / laitoksessa, jossa sivuaine on suoritettu; kokonaisuuden koostajan yhteystiedot löytyvät Pepistä sivuaineiden tiedoista.

Täytä asiointipalvelussa sähköinen tutkintotodistushakemuslomake ja liitä hakemukseesi tarvittavat liitteet.

Hakemuksen käsittely
Hakemus siirtyy asiointipalvelussa ensin laitokselle/yksikköön HOPS-ohjaajan tarkastettavaksi. Puutteelliset hakemukset palautetaan opiskelijalle. HOPS-ohjaajan hyväksymä hakemus lähtee eteenpäin tiedekuntaan tutkintotodistuksen tekemistä varten.

Tutkintotodistuksen toimittaminen
Opiskelija voi noutaa todistuksen yliopistolta tai se voidaan postittaa.

Tiedekunnan tutkintotodistukset
Opintosihteeri Noora Hanhineva
Sähköposti: noora.hanhineva@uef.fi
Työhuone: Medistudia-rakennus, 4. kerros, Terveystieteiden tiedekunnan opintohallinon käytävä

Miten varmistan valmistumiseni lukukauden lopussa?

Todistuksen toimitusaika on kolme viikkoa siitä päivästä, kun todistushakemus on saapunut todistuksen kirjoittajalle. Kiireisinä aikoina, esim. kalenteri- tai lukuvuosien päättyessä, toimitusaika voi olla edellä mainittua pidempi. Esimerkiksi kevätlukukaudella todistus luvataan toimittaa ennen lukukauden loppua, jos hakemus on jätetty 31.5. mennessä.

Varmistaaksesi valmistumisesi lukukauden lopussa, huomioi seuraavat ajankohdat:
• Kevätlukukausi: todistushakemus jätettävä 31.5. mennessä
• Syyslukukausi: todistushakemus jätettävä 30.11. mennessä

Sitä myöhemmin saapuneet hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Huomioitavaksi, että niiden osalta ei voida varmuudella luvata, että todistus ennätetään toimittamaan ennen lukukauden loppua. Tutkintotodistukset kirjataan sille päivälle, jolloin todistushakemus on saapunut tai viimeinen opintosuoritus (esim. pro gradu -tutkielma) on arvosteltu ja tallennettu opintorekisteriin.

Lue tutkinnon hakemisen yleiset ohjeet Kamusta.