Refine your search

8840 Hoitotiede: Opintojen ohjaus

Hoitotieteen opintojen ohjaus

Hoitotieteen laitoksen yleinen opintoneuvonta on järjestetty syksyn ensimmäisellä viikolla alkavalle Hoitotieteen opintojen suunnittelu ja HOPS -opintojaksolle. Opintojaksolla käsitellään keskeiset opiskeluun, opintojen ajalliseen suunnitteluun, opetuksen järjestämiseen, opintojen suorittamiseen ja opintohallintoon liittyvät asiat. Ensimmäisellä opiskeluviikolla järjestetään myös koulutussuuntausten omat infotilaisuudet, missä koulutusalojen professorit, yliopistonlehtorit ja yliopisto-opettajat esittelevät koulutusta ja keskustelevat opiskelijoiden kanssa opintojen alkuvaiheen ja koko koulutusprosessin keskeisistä kysymyksistä.

Hoitotieteen pääaineen opiskelija tekee opinnot oman koulutussuuntauksensa tutkintorakenteen mukaisesti. Toisen koulutussuuntauksen opintoja (sikäli kun ne on mahdollista tehdä, esim. harjoitteluja ei voi tehdä toisesta koulutussuuntauksesta) voi tehdä tutkintorakenteeseen kuuluvien vapaasti valittavien opintojen verran. Nämä sovitaan opiskelijan henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa HOPS-ohjaajan kanssa.

1. lukuvuosi

Henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS)

Jokainen opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), jossa opiskelija aktivoituu pohtimaan omia vahvuuksiaan, ammatillisia tavoitteitaan, opintojaan ja omia erityiskiinnostuksen kohteita sekä suuntaamaan opintojaan tavoittelemaansa asiantuntijuuteen. Hoitotieteessä HOPS-ohjauksen lähtökohtana ovat opiskelijan opiskelun tavoitteet ja urasuunnitelmat. Nämä ovat alkuvaiheen keskustelun keskeiset teemat, minkä pohjalta vapaavalintaisia opintoja ja opinnäytetyön tutkimusaihetta aletaan hahmottaa. Toisena lähtökohtana on, opiskeleeko opiskelija työn ohella vai kokopäivätoimisesti. Tämä vaikuttaa opintojen etenemisen suunnitteluun.

Ensimmäisenä syksynä HOPSissa laaditaan suunnitelma kandidaatin tutkintoon (TtK). Hoitotieteen laitoksen HOPS-ohjaaja ohjaa jokaisen opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimista ja päivittämistä vuosittain. Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille HOPS-ohjaus on pakollinen, ja se toteutetaan syys-lokakuussa sekä tarvittaessa huhti-toukokuussa. Ensimmäisen lukuvuoden syksyllä HOPS-lomake toimitetaan HOPS-ohjaajalle hyväksyttäväksi. Mahdollisessa kevään HOPS-tapaamisessa analysoidaan tarkemmin kokemuksia opiskelusta ja opintojen etenemisestä, opintojaksoista ja oman koulutusalan valinnan osuvuudesta sekä tarkennetaan opintojen etenemistä. Kevään tapaamissa opiskelija reflektoi omaa edistymistään monipuolisesti. Keskustelussa arvioidaan kulunutta vuotta ja hahmotetaan tulevat opinnot ja niiden ajoitus. Opiskelija aloittaa keväällä maisterivaiheen HOPS:n suunnittelun (tarvittaessa HOPS-ohjaajan kanssa HOPS-ohjauksessa).

Ensimmäisen vuoden HOPS-ohjauksen yhteydessä opiskelijalle ohjeistetaan portfolion työstäminen, jota täydennetään hoitotieteen opintojen ajan aina valmistumiseen saakka.

2. lukuvuosi

Toisen lukuvuoden aikana opiskelija on yhteydessä HOPS-ohjaajaan maisterin tutkintoon (TtM) laaditun suunnitelman hyväksymiseksi, opintojen etenemisen tarkistamiseksi ja mahdollisten etenemisongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelija voi tarvittaessa opintojensa aikana olla yhteydessä HOPS-ohjaajaan opintojen etenemiseen liittyvissä kysymyksissä. Opiskelija jatkaa portfolion täydentämistä.

3. lukuvuosi

Kolmantena lukuvuotena HOPS-ohjaus keskittyy yhä enemmän opintojen etenemiseen ja valmistumiseen liittyviin kysymyksiin. Tutkinnon hakeminen ja siihen tarvittavat asiakirjat tarkastetaan. Opiskelija itse tarkistaa opintorekisterinsä ja HOPS-lomakkeensa vastaavuudet. Portfolio toimitetaan HOPS-ohjaajalle hyväksyttäväksi ennen tutkinnon hakemista. Ongelmatapauksissa opiskelija on yhteydessä HOPS-ohjaajaan.

Tehostettu ohjaus

Opiskelijakohtaiset opintopistekertymät edelliseltä lukuvuodelta tarkastetaan vuosittain. Mahdollisista toimenpiteistä päätetään kunkin opiskelijan kohdalla yksilöllisesti, mikäli opinnot eivät ole edistyneet lainkaan edellisenä lukuvuonna. Tarvittaessa opiskelijalle annetaan tehostettua opinto-ohjausta opintojen suunnitteluun.