Tarkenna hakuasi

Toimintamalli varhaiseen välittämiseen ja opiskelijan häiriökäyttäytymiseen

Tälle sivulle on koottu ohjeita tilanteisiin, joissa sinulla herää huoli kanssaopiskelijasta tai opiskelijatoveri käyttäytyy häiritsevästi opetuksessa tai muissa tilanteissa.

Linkit ja lisätiedot

  1. Kun huoli herää opiskelijatoverista toimintamalli (pdf)
  2. Epäasiallinen kohtelu (Toimintamalli, Ohjeet ja häirintäyhdyshenkilöt ym. toimijat ja heidän roolinsa)
  3. UEFin opiskelijoiden päihdeohjelma ja päihdeyhdyshenkilöt
  4. Eettiset ohjeet
  5. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
  6. Turvallisuus ja kriisitilanteet
  7. UEFin pelastussuunnitelma (Intranet, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla, avautuu uuteen välilehteen) ja turvallisuusohjeet (Intranet, vaatii kirjautumisen UEF-tunnuksilla, avautuu uuteen välilehteen).
  8. Opiskelijan hyvinvointia koskevat sivut KAMUssa
  9. Opetushenkilökunnan ohjeistus Opetuksen tuki -sivustolla (vaatii kirjautumisen): Kun huoli herää (sisältää rehtorin päätöksen Varhaisen tuen mallista ja Opiskelijan häiriökäyttäytymisen seuraamuksista)
  10. TUUDO -mobiilisovellus (UEF-hyvinvointivalikko: opiskelijan terveys- ja hyvinvointipalvelut)

Anna palautetta

Tämä sivu ja asiakokonaisuus on uusi ja toivomme palautetta opiskelijoiltamme. Lisäksi haluaisimme kuulla, onko kynnys riittävän matala opiskelijan tulla kuulluksi ja hänen asiansa edistämiseksi? Voit antaa palautetta ja kommentoida esim. sivun alalaidassa olevassa kohdassa ”Kaipaan lisätietoa” tai lähettämällä viestin osoitteeseen opiskelu@uef.fi ja viittaamalla tähän verkkosivuun.

Ainejärjestöyhteistyön käytännöt Itä-Suomen yliopistossa

Itä-Suomen yliopisto haluaa kehittää tiedekuntien, laitosten/osastojen ja ainejärjestöjen yhteistyötä. Kehittämisen tueksi olemme koonneet hyvistä käytänteistä muistilistan yksikköjen ainejärjestöyhteistyön toteuttamiseksi. Muistilista on suuntaa-antava ja jokainen yksikkö voi luoda omat käytänteensä sitä mukaillen.

Kaikessa yhteistyössä on luottamuksen rakentamiseksi tärkeää, että yhteisesti sovittuihin asioihin palataan, erityisesti, jos yhdessä sovittua asiaa ei voida edistää ajatellulla tavalla.

Tiedekunta

Opetuksesta vastaava varadekaani huolehtii dekaaniston ja ainejärjestöjen edustajien tapaamisesta (harkinnan mukaan mukana voi olla myös laitos-/osasto-/pedajohto)

  • Kerran vuodessa, alkuvuodesta
  • Kehitetään yhteistyömuotoja
  • Opiskelijoiden vaikutuskanavien kehittäminen
  • Käsitellään ainejärjestöjen toiveita tiedekuntatason yhteistyölle ja opetuksen kehittämistä
  • Mitä muuta ainejärjestöt toivovat yhteistyöltä

Tiedekunnan laitos/osasto

Pedajohtaja huolehtii, että ainejärjestö ja opiskelijat (myös kansainväliset opiskelijat) voivat osallistua kaikkeen opetuksen ja sen kehittämiseen liittyvään toimintaan ja päätöksentekoon esimerkiksi opetussuunnitelmatyöhön ja opetuksen toteuttamista koskevaan valmisteluun). Tärkeää on luoda yhteiselle tekemiselle suotuisa ilmapiiri.

Pedajohtaja huolehtii myös yhteisistä tapaamisista:

  • Kerran vuodessa ainejärjestön tapaaminen ja toimintamallin esittely/kertaus
  • Vapaamuotoisia tapaamisia vähintään 1-2 krt vuodessa, henkilökunnan laaja osallistuminen tärkeää

Opiskelijat otetaan mukaan laitos- ja osastokokouksiin, opetuksen kehittämisryhmiin ja muihin opiskeluun liittyviin työryhmiin, kehittämispäiviin ja vastaaviin. Ainejärjestöjä kannustetaan kutsumaan henkilökunnan edustajia kehittämispäiviinsä.

Ainejärjestöjen kanssa tehtävä yhteistyö korostuu tuutoreiden valintaprosessissa. Onnistunut tuutoreiden rekrytointi on hyvin tärkeää mm. sitoutumisen näkökulmasta.

Laadunhallinta

Mitä laadunhallinta tarkoittaa Itä-Suomen yliopistossa?

Laadunhallinnalla varmistetaan, että yliopiston toimintatavat ovat tarkoituksenmukaisia, perusteltuja ja hallinnassa. Laadunhallinnan avulla tiedämme, olemmeko saavuttamassa toiminnalle asettamamme tavoitteet, jotta voimme tarvittaessa korjata suuntaa ja tehdä tarvittavia kehittämistoimenpiteitä.

Yliopiston tehtävänä on kouluttaa osaajia ja asiantuntijoita, joilla on tarvittavaa osaamista yhteiskunnan eri tehtäviin. Opetuksen ja tutkimuksen tulee olla laadukasta ja täyttää niille asetetut kriteerit esimerkiksi tutkintojen sisältöjen, laadun ja osaamistavoitteiden osalta. Laadunhallinta takaa, että yhteiskunta voi luottaa yliopistoon ja sen toimintaan. Opiskelijoille se näkyy muun muassa siinä, että opetus vastaa eri viranomaistahojen sekä työelämän sille asettamia kriteerejä ja osaamistavoitteita.

Yliopiston laatukulttuurilla tarkoitetaan, että yliopistoyhteisön ilmapiiri tukee laadukasta toimintaa. Se ilmenee muun muassa siten, että henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneita omaan työhönsä ja opiskeluunsa ja toimivat yhdessä yliopiston arvojen ja tavoitteiden mukaisesti sekä noudattaen yhteisiä toimintatapoja. Toimintaa kehitetään henkilökunnalta, opiskelijoilta ja muilta sidosryhmätahoilta saadun palautteen ja toiminnan jatkuvan arvioinnin perusteella sekä levittämällä aktiivisesti hyviä käytäntöjä yliopiston sisällä.

Yliopiston laatupolitiikassa linjataan yliopiston laadukkaan toiminnan tavoitteet, periaatteet ja vastuunjako. Yliopiston toiminta on avointa, tasa-arvoista, osallistavaa ja yhteisöllistä. Yliopisto edistää henkilökunnan ja opiskelijoiden hyvinvointia ja huomioi toiminnassaan monikulttuurisuuden, globaalin yhteiskuntavastuun sekä kestävän kehityksen periaatteet.

Opiskelijoille tämä näkyy hyvinvoinnin ja monikulttuurisuuden huomioimisena monin eri tavoin, kuten esimerkiksi opiskelun tuen ja opiskelijahyvinvoinnin toimenpiteinä ja yliopiston koulutusohjelmissa tarjolla olevien englanninkielisten opintojaksojen määrän lisääntymisenä. Opetuksessa kestävyyden ja vastuullisuuden periaatteet näkyvät esimerkiksi opetuksen sisällöissä, opetusmenetelmissä sekä kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyvien kurssien tarjonnassa. Tutkimuksessa kestävyys ja vastuullisuus näkyy yliopiston tutkimuksen strategisissa painopistealueissa. Myös yliopiston tavoite olla hiilineutraali vuoden 2025 loppuun mennessä on osa tätä kokonaisuutta. Yliopiston kestävyyden ja vastuullisuuden toimintaa on kuvattu yliopiston verkkosivuilla.

Itä-Suomen yliopiston laatujärjestelmä

Yliopiston Laatujärjestelmä luo rakenteet ja määrittää vastuut sekä menettelytavat hyvin toimivalle laadunhallinnalle, jolla ylläpidämme ja kehitämme yliopiston toiminnan laatua. Laatujärjestelmän avulla varmistetaan myös yliopiston strategisten tavoitteiden saavuttaminen. Yliopiston toiminnassa ja sen kehittämisessä noudatetaan jatkuvan parantamisen periaatetta:
suunnittele – toteuta – arvioi – kehitä ja paranna (Plan – Do – Check – Act and Improve).

Laadunhallintaa ja yliopiston laatujärjestelmää on kuvattu tarkemmin UEF:n verkkosivuilla.

Yliopiston laatutyön ja Karvi-auditoinnin merkitystä yliopiston toiminnalle on avattu tarkemmin myös
oheisessa Podcastissa, jossa akateeminen rehtori kertoo niistä
.

Laadunhallinta ja toiminnan jatkuva parantaminen näkyy opiskelun eri vaiheissa läpi koko opiskelun. Se näkyy opiskelemaan hakeutuessa valintakokeissa ja opiskelijavalinnoissa selkeinä valintaperusteina ja oikeudenmukaisina ja tarkoituksenmukaisina opiskelijavalintoina ja opiskeluaikana muun muassa opetuksen sisällöissä, laadussa, monipuolisissa oppimisympäristöissä sekä opetuksen tukipalveluissa. Opiskelijat osallistuvat laatutyöhön ja voivat vaikuttaa opiskelun ja opetuksen laatuun muun muassa osallistumalla opiskelijajäseninä opetuksen kehittämiseen ja laadunhallintaan opetuksen ja tutkimuksen toimielimissä sekä erityisesti antamalla palautetta opetuksesta ja sen tukipalveluista, jota hyödynnetään niiden kehittämisessä.

Yksilölliset järjestelyt

Voimassa 1.8.2023 alkaen (akateemisen rehtorin päätös 16/2023 §).

Milloin opiskelijalla on oikeus yksilöllisiin opintojärjestelyihin?

Jokaisella opiskelijalla on oikeus yksilöllisiin opintojärjestelyihin terveydellisten syiden perusteella. Perusteena voi olla mikä tahansa terveydellinen syy, kuten lukihäiriö, aistivamma, mielenterveyden häiriö tai oppimisvaikeus. Yksilöllisiä opintojärjestelyjä voidaan tehdä myös silloin, kun vamman tai sairauden aiheuttama haitta on tilapäinen, kuten seuraus onnettomuudesta.

Opintojohtosäännön mukaan opintojakson vastuuopettaja voi yksittäistapauksissa sopia opiskelijan kanssa, että opiskelija suorittaa opintojakson eri tavalla kuin mitä opetussuunnitelmassa on määrätty. Poikkeuksen myöntämiseen on oltava erityisen painava syy. Syy voi olla esimerkiksi lyhytaikainen sairaus, kuten influenssa, norovirus, flunssa tai korona. Kielitaitoon liittyvänä yksilöllisenä järjestelynä opettaja voi sallia opiskelijalle mm. oikeuden käyttää sanakirjaa. Näissä tilanteissa opettaja voi sopia järjestelyistä suoraan opiskelijan kanssa vaikkapa sähköpostilla ilman tiedekunnan suositusta.

Opiskelijan kaikki elämäntilanteet eivät oikeuta yksilöllisiin järjestelyihin. Järjestelyjä ei tehdä esimerkiksi siitä syystä, että opiskelija asuu muualla kuin kampuspaikkakunnalla. Yksilöllisiä järjestelyitä ei tehdä myöskään opiskelijan työelämäkiireiden, eikä läheisten hoitamisesta ja huolenpidosta aiheutuvien syiden vuoksi.

Opiskelija on pääsääntöisesti oikeutettu vastaaviin yksilöllisiin opintojärjestelyihin opetuksessa kuin mitä hänelle myönnetty valintakokeessa. Koska opetustilanne kuitenkin eroaa opiskelijavalintatilanteesta, päätös yksilöllisistä järjestelyistä valintakokeessa ei ole voimassa automaattisesti voimassa opetustilanteessa. Hänen tulee siis hakea järjestelyjä uudelleen opiskelijavalinnan jälkeen.

Yliopiston kaikilla opiskelijoilla on oikeus hakea yksilöllisiä opintojärjestelyjä. Tutkinto-opiskelijoiden ohella myös esimerkiksi avoimia yliopisto-opintoja suorittavilla on oikeus niihin.

Akateemisen rehtorin päätös yksilöllisistä opintojärjestelyistä (pdf) 5.6.2023

Jaa valmistumisen ilouutiset somessa

Empty,phone,screen,in,woman,hands,with,space,for,text.

Olemme tehneet valmistumistasi juhlistavia kuvia, jotta voit esitellä saavutuksiasi Instagramissa, Facebookissa ja LinkedInissä.

Lataa itsellesi sopivin tai vaikka useampi kuva, ja jaa ilouutisesi somessa! Lisääthän mukaan vielä tunnisteen #madeinuef.

Valmistumisen kuvia Facebook- ja Instagram-julkaisuihin

Avaa kuva hiiren oikealla painikkeella uuteen välilehteen, tallenna kopio itsellesi ja jaa somessa!

Valmistumisen kuvia LinkedIn-julkaisuihin

Avaa kuva hiiren oikealla painikkeella uuteen välilehteen, tallenna kopio itsellesi ja jaa somessa!

Ristiinopiskelu

Ristiinopiskelu on yksi korkeakoulujen välisen opetusyhteistyön muoto. Opiskelijalle ristiinopiskelu tuo laajemmin opintoja tarjolle.

Ristiinopiskelua kuvaavat tarkemmin seuraavat piirteet:

  • Opiskelijalla on kotikorkeakoulussa voimassa oleva opiskeluoikeus, jonka perusteella hän voi suorittaa opintoja kohdekorkeakouluissa. Opiskelijan tulee olla läsnä oleva omassa korkeakoulussaan.
  • Opiskelija voi valita opintoja toisen korkeakoulun tarjonnasta korkeakoulujen sopimalla tavalla. Esimerkiksi alakohtaisessa yhteistyössä määritellään tietyt opinnot, joita yhteistyön piiriin kuuluvat opiskelijat eri korkeakouluissa voivat suorittaa.
  • Opiskelijalle rekisteröidään kohdekorkeakouluun määräaikainen opiskeluoikeus opintojen suorittamista varten.
  • Opiskelussa noudatetaan opetuksen järjestävän korkeakoulun sääntöjä ja määräyksiä.
  • Kohdekorkeakoulu arvioi opintosuoritukset ja rekisteröi ne omaan rekisteriinsä. Kotikorkeakoulun rekisteriin opintosuoritus viedään muualla suoritettuna opintona.

Ristiinopiskelu voi olla esimerkiksi vapaasti valittavan sivuaineen suorittamista ristiinopiskeluverkostossa tai vaikkapa sitä, että oman pääaineen opetussuunnitelman mukainen opinto suoritetaan toisen yliopiston järjestämänä opetusyhteistyössä.

Kaikille Itä-Suomen yliopiston opiskelijoille tarjolla olevat ristiinopiskeltavat sivuaineet ovat Kamun Sivuaineopiskelu UEFissa -sivulla UEFissa tarjolla olevien sivuaineiden joukossa.

Perinteinen JOO-sopimus on ristiinopiskelun erityistapaus. JOO-opintoihin tarvitaan kotiyliopiston puolto. JOO-opinnoista on tarkemmin Kamussa. 

Filosofisen tiedekunnan opinto-opas 2024-2025

Johdanto

Opintoneuvonta ja opintojen ohjaus

  • Kamun opintoyhteisösivulle on koottu lista koko yliopiston opintoyhteisöistä. Seuraa vähintään oman tutkinto-ohjelmasi ja sivuaineidesi opintoyhteisöjä sekä Viva Engage -ryhmiä.

Opiskeluoikeudet

Opiskeluoikeuden muutokset

Opiskeluoikeuden muutoksia ovat

  • pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon valinta tai vaihtaminen sekä
  • kandidaatin ja maisterin tutkinnon opiskeluoikeuksien muuttaminen pelkästään maisterin tutkinnon opiskeluoikeudeksi.

Opintojen suorittaminen ja arviointi

Filosofisessa tiedekunnassa sovelletaan osaa uuden, 1.1.2024 voimaan tulleen, koulutuksen johtosäännön määräyksistä vasta 1.8.2025 alkavissa opetussuunnitelmissa (ei siis vielä lukuvuonna 2024-2025, jota tämä opas koskee). Esimerkiksi opintojaksojen arviointia uudistetaan lukuvuosien 2025-2028 opetussuunnitelmiin.

Yksilöllisiin opintojärjestelyihin liittyvä neuvonta ja päätösten valmistelu filosofisessa tiedekunnassa:
Koulutuspalvelupäällikkö Satu Kouki
satu.kouki@uef.fi, puh. 050 323 0870
Hakeminen ja ohjeet

Opintojen hyväksiluku

Opinnäytteet: kandidaatintutkielma ja pro gradu -tutkielma

Harjoittelu

Kieliharjoittelu

Opintoja koskevat määräykset

Filosofisessa tiedekunnassa sovelletaan osaa uuden, 1.1.2024 voimaan tulleen, koulutuksen johtosäännön määräyksistä vasta 1.8.2025 alkavissa opetussuunnitelmissa (ei siis vielä lukuvuonna 2024-2025, jota tämä opas koskee).

Opetussuunnitelmamuutoksen siirtymämääräykset

Kieli- ja viestintäopinnot ja koulusivistyskieli

Tutkinnon hakeminen

Opiskelijan oikeudet ja vastuut

Sivuainetarjonta

Jatkuva oppiminen

Opetussuunnitelma

Filosofisen tiedekunnan opinto-oppaan päivitys

Satu Kouki
Koulutuspalvelupäällikkö
satu.kouki@uef.fi

Filosofisen tiedekunnan opinto-opas 2023-2024

Johdanto

Filosofinen tiedekunta

Filosofinen tiedekunta (avautuu uuteen välilehteen) on yksi Itä-Suomen yliopiston neljästä tiedekunnasta. Se toimii Joensuun kampuksella ja muodostuu neljästä osastosta, jotka ovat

Myös Joensuun harjoittelukoulut (avautuu uuteen välilehteen) kuuluvat filosofiseen tiedekuntaan.

Filosofinen tiedekunta kouluttaa asiantuntijoita ja harjoittaa tieteellistä tutkimusta

  • kasvatustieteiden ja psykologian,
  • kotitaloustieteen ja käsityötieteen,
  • kieli- ja kulttuuritieteiden sekä
  • teologian aloilla.

Opintoneuvonta ja opintojen ohjaus

  • Kamun opintoyhteisösivulle on koottu lista koko yliopiston opintoyhteisöistä. Seuraa vähintään oman tutkinto-ohjelmasi ja sivuaineidesi opintoyhteisöjä sekä Yammer-ryhmiä.

Opiskeluoikeudet ja opinto-oikeudet

Opinto-oikeuden muutokset

Opinto-oikeuden muutoksia ovat

  • pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon valinta tai vaihtaminen sekä
  • kandidaatin ja maisterin tutkinnon opinto-oikeuksien muuttaminen pelkästään maisterin tutkinnon opinto-oikeudeksi.

Opintojen suorittaminen ja arviointi

Yksilöllisiin opintojärjestelyihin liittyvä neuvonta ja päätösten valmistelu filosofisessa tiedekunnassa:
amanuenssi Erja Vottonen
erja.vottonen@uef.fi, puh. 050 442 3884
Opintopalveluiden päällikkö Satu Kouki
satu.kouki@uef.fi, puh. 050 323 0870
Hakeminen ja ohjeet

Opintojen hyväksiluku

Opinnäytteet: kandidaatintutkielma ja pro gradu -tutkielma

Harjoittelu

Kieliharjoittelu

Opintoja koskevat määräykset

Opetussuunnitelmamuutoksen siirtymämääräykset

Kieli- ja viestintäopinnot ja koulusivistyskieli

Tutkinnon hakeminen

Opiskelijan oikeudet ja vastuut

Sivuainetarjonta

Jatkuva oppiminen

Opetussuunnitelma

Filosofisen tiedekunnan opinto-oppaan päivitys

Satu Kouki
opintopalveluiden päällikkö
satu.kouki@uef.fi

Filosofisen tiedekunnan opinto-opas 2022-2023

Johdanto

Filosofinen tiedekunta

Filosofinen tiedekunta (avautuu uuteen välilehteen) on yksi Itä-Suomen yliopiston neljästä tiedekunnasta. Se toimii Joensuun kampuksella ja muodostuu neljästä osastosta, jotka ovat

Myös Joensuun harjoittelukoulut (avautuu uuteen välilehteen) kuuluvat filosofiseen tiedekuntaan.

Filosofinen tiedekunta kouluttaa asiantuntijoita ja harjoittaa tieteellistä tutkimusta

  • kasvatustieteiden ja psykologian,
  • kotitaloustieteen ja käsityötieteen,
  • kieli- ja kulttuuritieteiden sekä
  • teologian aloilla.

Opintoneuvonta ja opintojen ohjaus

Suunnitelma opintojen ohjauksesta

Ohjaus- ja neuvontatyön tueksi joka tiedekunnalla tulee olla opintojen ohjauksen periaatteet ja tutkinto-ohjelmilla suunnitelma ohjauksen järjestämisestä. Tiedekunnat järjestävät opetuksen ja opintojen ohjauksen siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa päätoimisesti opiskellen yliopistolaissa säädetyssä tavoiteajassa, tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä ja keskeytyksettä. Opiskelijan tulee saada ohjausta opintojen kaikissa vaiheissa. Toisaalta myös opiskelijalla on myös velvollisuuksia, ja hänen tulee opiskella opetussuunnitelman mukaisesti, noudattaa yliopiston antamia ohjeita ja valmistua tavoiteajassa.

 

Ks. Itä-Suomen yliopiston opintojohtosääntö

  • Kamun opintoyhteisösivulle on koottu lista koko yliopiston opintoyhteisöistä. Seuraa vähintään oman tutkinto-ohjelmasi ja sivuaineidesi opintoyhteisöjä sekä Yammer-ryhmiä.

Opiskeluoikeudet ja opinto-oikeudet

Opinto-oikeuden muutokset

Opinto-oikeuden muutoksia ovat

  • pääaineen/suuntautumisvaihtoehdon valinta tai vaihtaminen sekä
  • kandidaatin ja maisterin tutkinnon opinto-oikeuksien muuttaminen pelkästään maisterin tutkinnon opinto-oikeudeksi.

Opintojen suorittaminen ja arviointi

Opintosuoritusten arviointi filosofisessa tiedekunnassa

Opintosuoritusten arvioinnissa käytetään asteikkoa 0–5, jossa arvosanojen merkitys on seuraava: 5 = erinomainen, 4 = kiitettävä, 3 = hyvä, 2 = tyydyttävä, 1 = välttävä ja 0 = hylätty. Suoritukset voidaan myös arvioida asteikolla hyväksytty–hylätty. Arvosana 1 vastaa arvosanaa hyväksytty. (Opintojohtosääntö § 33)

Opintojakson arvosteluperusteet kerrotaan opintojaksokuvauksessa. Filosofisessa tiedekunnassa arvostelun lähtökohta on, että opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa noin puolet enimmäispistemäärästä tai erinomaiseen suoritukseen vaadittavasta osaamisesta. Jos jollakin opintojaksolla on poikkeava arvostelukäytäntö, se on kirjattu opintojaksokuvaukseen. Alin hyväksytty arvosana on 1 = välttävä.

Kontaktiopetusta sisältävän opintojakson sisältö, osaamistavoitteet, arvosteluperusteet ja läsnäolovaatimukset esitellään ensimmäisellä opintokerralla.

Arvosanaluonnehdinnat

1 välttävä - Opiskelija tunnistaa opintojaksolla käsitellyn asian pääpiirteet. Opiskelijan tiedoissa on sisällöllisiä puutteita.

2 tyydyttävä - Opiskelija osaa selittää opintojaksolla käsiteltyjä asioita. Opiskelijan tiedoissa saa olla vähäisiä tiedollisia puutteita.

3 hyvä - Opiskelija osaa opintojaksolla käsitellyn asian pääpiirteet hyvin.

4 kiitettävä - Opiskelija osaa analysoida opintojaksolla käsiteltyjä asioita. Opiskelijan oma ajattelu näkyy opintojakson suorituksessa.

5 erinomainen - Opiskelija osaa analysoida opintojaksolla käsitellyn asian monipuolisesti.

Yksilöllisiin opintojärjestelyihin liittyvä neuvonta ja päätösten valmistelu filosofisessa tiedekunnassa:
amanuenssi Elina Nykänen
elina.nykanen@uef.fi, puh. 050 430 7238
Opintopalveluiden päällikkö Satu Kouki
satu.kouki@uef.fi, puh. 050 323 0870
Hakeminen ja ohjeet

Opintojen hyväksiluku

Opinnäytteet: kandidaatintutkielma ja pro gradu -tutkielma

Harjoittelu

Kieliharjoittelu

Opintoja koskevat määräykset

Opintosuoritusten suoritus- ja/tai korotuskertojen määrä

Tiedekunnat järjestävät opetuksen ja opintojen ohjauksen siten, että tutkinto on mahdollista suorittaa päätoimisesti opiskellen yliopistolaissa säädetyssä tavoiteajassa, tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä ja keskeytyksettä. Opetus järjestetään hyväksyttyjen opetussuunnitelmien mukaisesti. (Opintojohtosääntö 21 §)

Opiskelijalle on varattava opintosuorituksen suoritusmahdollisuuksia riittävästi huomioimalla tutkinnoille säädetyt tavoiteajat. Opetussuunnitelmissa voidaan rajoittaa opintosuorituksen suoritus- ja korotuskertoja. (Opintojohtosääntö 31 §)

Jos opintojaksolle opetussuunnitelmassa määrätty suoritusmahdollisuus peruuntuu ennakoimattomasti, tulee opiskelijalle taata mahdollisuus suorittaa kyseinen opintosuoritus tarkoituksenmukaisella ja yhdenvertaisuuden turvaavalla tavalla. (Opintojohtosääntö 31 §)

Mikäli opiskelija on uusinut opintosuorituksen ja saanut samasta opintosuorituksesta eri arvosanoja tai opintopistemääriä, hänen lopulliseksi opintosuorituksekseen tulee opintopistemäärältään laajin suoritus riippumatta arvosanasta. Mikäli opintopistemäärät ovat samoja, opintosuoritukseksi tulee arvosanaltaan korkein suoritus, ellei opiskelija muuta esitä. Laajuuden ja arvosanan ollessa samoja tulee lopulliseksi opintosuoritukseksi viimeisin suoritus. (Opintojohtosääntö 34 §)

Opetukseen ilmoittautuminen, opetusryhmiin valitsemisen perusteet

Opintosuoritukseen saa osallistua vain yliopiston opiskelijarekisteriin läsnä olevaksi merkitty opiskelija, jolla on opintosuorituksen edellyttämä opiskelu- tai opinto-oikeus. (Opintojohtosääntö 12 §)

Jos opetusryhmään ei voida ottaa kaikkia siihen ilmoittautuneita opiskelijoita, otetaan opiskelijat ryhmään yhdenmukaisin perustein. Ryhmään ovat etusijalla opiskelijat, joille opintojakso on pakollinen opiskelu- tai opinto-oikeuden ja siihen liittyvän opetussuunnitelman mukaisesti. Mikäli kaikkia näitä opiskelijoita ei sittenkään voida ottaa opetusryhmään, otetaan opiskelijat ryhmään yhdenmukaisin perustein. Tiedekunnat ja opetusta antavat yksiköt voivat antaa tarkempia määräyksiä opetusryhmiin valitsemisen perusteista ja muista ilmoittautumiskäytännöistä. (Opintojohtosääntö 21 §)

Opetussuunnitelmamuutoksen siirtymämääräykset

Siirtymämääräykset opetussuunnitelman muututtua

Itä-Suomen yliopistossa opetussuunnitelmat päätetään yleensä kolmeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Kun opetussuunnitelma muuttuu, uuden ja vanhan opetussuunnitelman välille luodaan siirtymäsääntöjä, joiden on tarkoitus mahdollistaa opiskelijan opintojen sujuva eteneminen muutoksista huolimatta. Siirtymämenettelyjen puitteet on asetettu yliopiston opintojohtosäännössä ja akateemisen rehtorin ohjeessa.

Kamussa on lisätietoa siirtymäsäännöistä.

Tiedekunnissa voi olla yksityiskohtaisempia ohjeita, jotka koskevat laitosten, koulutusten ja oppiaineiden opintoja.

Kieli- ja viestintäopinnot ja koulusivistyskieli

Tutkinnon hakeminen

Opiskelijan oikeudet ja vastuut

Johtosääntö

Opiskelua ja opetusta Itä-Suomen yliopistossa ohjaa opintojohtosääntö.

Sivuainetarjonta

Sivuainetarjonta

Itä-Suomen yliopistossa on laaja vapaa sivuaineiden opinto-oikeus. Lukuisat Itä-Suomen yliopiston oppiaineista ovat vapaasti valittavissa sivuaineiksi eli sivuaineopintojen aloittaminen ei edellytä sivuaineen opinto-oikeuden hakemista. Poikkeuksia vapaasta sivuaineoikeudesta ovat alat, joilla opiskelijavalinnassa käytetään soveltuvuuskoetta tai tasokoetta, tai joissa on muu perusteltu syy rajoittaa sivuaineopinto-oikeutta. Sivuaineiden opinto-oikeuden mahdolliset rajoitukset määritellään opetussuunnitelmassa. (Opintojohtosääntö 14 §.)

Toisaalta yliopistossa on myös tutkintoja, joiden rakenteeseen ei kuulu sivuaineita tai sivuaineet on opetussuunnitelmassa etukäteen määrätty.

Tietoa sivuaineopiskelusta on Kamussa. Mahdollisuuksia on runsaasti:

  • tiedekuntien tarjoamat sivuaineet
  • kansainvälistymisen opintokokonaisuus
  • verkostoylipistot
  • JOO-opinnot ja muu ristiinopiskelu

Jatkuva oppiminen

Jatkuva oppiminen

Itä-Suomen yliopisto tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen, kuten avoimen yliopiston opinnot, avoimet MOOC-verkkokurssit (Massive Open Online Course), erikoistumiskoulutukset ja täydennyskoulutus. Tutkinnon suorittanut voi myös jatkuvan oppijan opinto-oikeudella maksutta täydentää opintojaan tutkinnon suorittamislukuvuoden ja tutkinnon suorittamista seuraavan kahden lukuvuoden ajan ilmoittautumalla opiskelijaksi (opintojohtosääntö 16§).

Lisätietoja jatkuvasta oppimisesta (avautuu uuteen välilehteen) on yliopiston verkkosivuilla.

Opetussuunnitelma

Filosofisen tiedekunnan opinto-oppaan päivitys

Riikka Myllys
opintokoordinaattori
riikka.myllys@uef.fi