Tarkenna hakuasi

Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan opinto-opas 2021-2022

Johdanto

Tämä on yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan opinto-opas lukuvuodelle 2021-2022. Oppaaseen on koottu opiskeluun ja opintoihin liittyvää yliopiston yhteistä tietoa ja ohjeistusta sekä yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnan (YHKA) tarkennuksia yliopistotason ohjeisiin. Oppaan lopussa ovat tiedekunnan laitosten osuudet.

Opintoneuvonta ja opintojen ohjaus





Katso opintoyhteisöt-taulukosta omat opintoyhteisösi. Seuraa vähintään oman pääaineesi ja sivuaineidesi opintoyhteisöjä sekä Yammer-ryhmiä.
Henkilökunna tarkemmat yhteystiedot löytyvät laitosten verkkosivuilta ja UEF Connectista (avautuu uuteen välilehteen).

Opiskeluoikeudet ja opinto-oikeudet






Opintojen suorittaminen ja arviointi








Tiedustelut ja kyselyt yksilöllisistä opintojärjestelyistä opetuksessa yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa:

Joensuun kampus: amanuenssi Minna Paronen (minna.paronen@uef.fi)
Kuopion kampus: amanuenssi Heli Kemppainen (heli.kemppainen@uef.fi)

Suomenkielisten koulutusten valintakokeiden yksilöllisiin järjestelyihin liittyvät kyselyt yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa:

opintokoordinaattori Anne Korhonen (anne.m.korhonen@uef.fi)

Hakeminen ja ohjeet

Opinnäytteet


Harjoittelu



Opintoja koskevat määräykset






Tutkinnon hakeminen

Opiskelijan oikeudet ja vastuut





Sivuainetarjonta


Jatkuva oppiminen

Opetussuunnitelmat

Historia- ja maantieteiden laitos

Kauppatieteiden laitos

Oikeustieteiden laitos

Sosiaali- ja terveysjohtamisen laitos

Yhteiskuntatieteiden laitos

Opintojen suoritustavat

Opetussuunnitelmassa määritellään opintojen suoritustavat

Koulutusta järjestävät yksiköt määrittelevät opintojen suorittamisen tavat opetussuunnitelmissaan. Opetussuunnitelmasta ilmenee myös opintojakson suorituskieli ja suorittamiseen liittyvä läsnäolovelvollisuus. Jos opetussuunnitelmassa ei ole ilmoitettu opetuksen tapahtuvan etänä, tapahtuu opetus kampusalueella. Opetus järjestetään opetussuunnitelman mukaisesti ja toteutetaan opintojaksoina.

Tyypillisimmät opintojen suoritustavat

  • Luento on suullinen esitys, joka on yleinen kontaktiopetuksen muoto joko kampusalueella tai etäopetuksena (reaaliaikaisesti verkossa). Luennot voivat olla myös tallenteita. Luennoilla ei yleensä ole läsnäolopakkoa eikä osallistujamäärää rajoiteta. Käytännöt kuitenkin vaihtelevat ja siksi ne on hyvä tarkastaa ennen luentojen alkua esimerkiksi Pepistä. Luentojen pohjaksi voidaan jakaa materiaalia tai luentojen lisäksi opintojaksoon kuuluu kirjallisuutta. Luentojen päätteeksi on yleensä tentti. Joskus luennosta voidaan kirjoittaa myös luentopäiväkirja.
  • Harjoituksissa (ml. laboratorioharjoitukset) harjoitellaan käytännössä luennoilla tai itseopiskeluna opittua asiaa. Opinnot voivat sisältää runsaasti erilaisia harjoituskursseja, joiden suorittaminen vaatii läsnäoloa sekä annettujen tehtävien hyväksyttyä suorittamista.
  • Seminaarissa osanottajat esittävät vuorollaan seminaarityönsä, osallistuvat töitä koskevaan keskusteluun ja toimivat esimerkiksi opponentteina. Seminaareissa edellytetään säännöllistä läsnäoloa.
  • Pienryhmäopetuksessa opiskelijat työskentelevät pienemmissä ryhmissä. Pienryhmäopetus voi olla muodoltaan harjoitus, seminaari, muuta ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä tai opettajajohtoista ”luentoa”.
  • Yliopistossa kokeita kutsutaan tenteiksi. Lisätietoa tenteistä. Tenttimuotoja ovat esimerkiksi:
    • Luentotentti: Luentojen aikana tai luentojen jälkeen toteutettava tentti, joka perustuu kurssin opetusmateriaaliin.
    • Kirjatentti: Opiskelija opiskelee opintojakson kirjallisuuden omaan tahtiin ja osallistuu tenttiin.
    • Yleinen tentti: Joissakin tiedekunnissa järjestetään määräajoin tenttejä, joissa opiskelija voi suorittaa erikseen ilmoitettuja opintojaksoja.
    • Sähköiset tentit:
      • Valvottu Exam-tentti: Sähköinen tentti, jonka opettaja laatii Exam-järjestelmään (https://exam.uef.fi/) ja jonka opiskelija suorittaa erillisessä Exam-tilassa kampuksella tai tenttivierailuna toisen korkeakoulun Exam-tilassa.
      • Valvottu Omakonetentti (BringYourOwnDevice, BYOD-tentti): Tentti, jonka opettaja laatii sähköiseen järjestelmään (esim. Moodle tai Exam rajoitettu omakonetentti) ja määrittää tentin suoritettavaksi käyttäen Safe Exam Browser (SEB) -selainta. Opiskelija suorittaa tentin valvotussa tilassa käyttäen omaa konettaan.
      • Valvomaton Moodle-tentti: Sähköinen tentti, jonka opettaja laatii Moodleen ja jonka opiskelija suorittaa etänä valitsemassaan paikassa ilman valvontaa.
      • Valvomaton Avoin Exam-tentti: Exam-omakonetentin voi toteuttaa ns. avoimena tenttinä, jolloin opiskelijalla on käytettävissään kaikki koneensa resurssit ja pääsy internettiin.
  • Essee on pohdiskeleva, lähdekirjallisuuteen perustuva kirjoitelma, jossa selvitetään yhtä esseen aiheeksi annettua kysymystä. Tieteellinen essee perustuu yleensä useisiin lähdeteoksiin ja se sisältää kirjoittajan omaa pohdintaa, reflektointia ja kriittisiä havaintoja. Käsiteltävää aihetta analysoidaan, arvioidaan ja vertaillaan eri lähteitä käyttäen sekä luodaan lopuksi synteesi aineistoon ja omaan ajatteluun perustuen.
  • Oppimispäiväkirjan tavoitteena on oman näkemyksen muodostaminen opiskeltavasta kirjallisuudesta, luennosta, seminaarista tms. Oppimispäiväkirjan tarkoituksena on yhdistää uudet tiedot aiemmin opittuun ja aikaisempiin kokemuksiin. Oppimispäiväkirja ei ole lyhennelmä tai referaatti.
  • Referaatti on jäsennelty lyhennelmä jonkin suullisen tai kirjallisen esityksen pääkohdista. Referaattiin tulee kirjata omin sanoin alkuperäisesityksen keskeisimmät ajatukset mahdollisimman jäsentyneesti. Referaatin arvioinnissa kiinnitetään huomio tekstin tyyliin ja referaatin muodollisiin vaatimuksiin niin, että alkuperäisesityksen keskeinen sisältö, painotukset ja näkökulmat tulevat esille. Referaatista tulee käydä ilmi, mitkä osat laaditusta tekstistä ovat opiskelijan itse laatimia, mitkä taas alkuperäistekstin/opettajan ilmaisemia. Alkuperäisesityksen mekaaninen tiivistäminen tai kopioiminen ei ole referointia.
  • Luentopäiväkirja (ml laboratoriopäiväkirja) on referaatin kaltainen teksti seuratun luennon pääkohdista. Siitä tulee käydä ilmi luennolla esitetyt keskeisimmät ajatukset jäsentyneesti ja omin sanoin. Tämän lisäksi luentopäiväkirjaan tulee liittää omia pohdintoja käsitellystä aiheesta tavallaan luennoitsijan kanssa keskustellen, tämän ajatuksia kenties kyseenalaistaen tai itselle epäselviä kohtia esiin tuoden. Luennolla mahdollisesti jaettua materiaalia ei tule kopioida sellaisenaan luentopäiväkirjaan. Luentopäiväkirjasta tulee käydä ilmi, mitkä osat laaditusta tekstistä ovat opiskelijan itse laatimia, mitkä taas alkuperäistekstin/opettajan ilmaisemia. Laboratoriopäiväkirjassa kuvataan harjoitustyön kulku ja tulokset tarkkuudella, jolla toinen opiskelija pystyisi toistamaan työn.
  • Lukupiirissä on ollennaista annettujen artikkeleiden tai kirjan/kirjojen lukeminen itsenäisesti ennakkoon sekä teksteistä keskusteleminen yhdessä (opettajajohtoisesti). Lukupiiri voi sisältää myös esimerkiksi johdattelevia luentoja tai kirjallista työskentelyä.
  • Opintopiirillä tarkoitetaan opiskelumuotoa, jossa vapaasti muodostettu opiskelijaryhmä suorittaa opintojakson ryhmätyönä. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti tapaamisiin, joissa opiskelijat vuorotellen pitävät alustuksia opintojakson kirjallisuudesta. Alustuksista ja niistä käydyistä keskusteluista tuotetaan kirjallinen loppuraportti, jota vastaan kirjataan suoritusmerkintä. Opiskelijat vastaavat itse opintopiirin kokoamisesta ja kokoontumisista.
  • Oppimistehtävä on opintojaksolla ilmoitetusta aiheesta tarkempien ohjeiden mukaan joko yksilö- tai ryhmätyönä tehtävä työ. Oppimistehtävä voi olla esimerkiksi tutkimussuunnitelma tai työselostus.
  • Portfolion tarkoituksena on kerätä yhteen opiskelijan osaamista ja asiantuntijuutta. Portfolio koostetaan tarkemmin opintojaksolla annettujen ohjeiden mukaisesti.
  • Opintoihin voi kuulua pakollista tai vapaavalintaista harjoittelua. Esimerkiksi:
  • Kaikkiin yliopistotutkintoihin vaaditaan opinnäyte. Opinnäytteitä ovat mm. kandidaatintutkielma, farmaseutin tutkielma, pro gradu -tutkielma, diplomityö, syventävien opintojen opinnäyte, lisensiaatintutkimus ja väitöskirja. Katso tarkemmin Opinnäytteet.
  • Kypsyysnäyte: kirjallinen työ. Katso tarkemmin kypsyysnäytteet.
  • MOOC on kaikille avoin verkkokurssi.
  • Näyttökokeella voit osoittaa osaavasi kyseisen opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset tiedot ja taidot.
  • Itsenäinen suoritustapa tarkoittaa, että opiskelija ei osallistu opetukseen, vaan hän opiskelee itsenäisesti.
  • Verkkokurssi on opintojakso, jonka voi suorittaa kokonaan verkon välityksellä.
  • Monityyppiopetus yhdistää erilaisia opetusmuotoja.
  • Muita suoritustapoja voivat olla esimerkiksi itse- ja vertaisarviointi, verkkotestit, simulaatio, pakopeli jne

Lähi-, etä- ja monimuoto-opetus sekä itsenäinen opiskelu

Perinteisen lähiopetuksen lisäksi opetusta voi toteuttaa etä- ja monimuoto-opetuksena. Toisinaan etäopintoja voi suoritta itsenäisesti oman aikataulun mukaisesti, kun taas toisinaan etäopintoja tarjotaan vaihtoehtoisesti kampuksella tapahtuvan opetuksen kanssa yhtä aikaa. Etäopintoja suoritetaan verkkopohjaisissa oppimisympäristöissä. Lisätietoja Etä- ja verkko-opiskelu – UEF Kamu.

Lähiopetus: opettaja ja oppija ovat fyysisesti samassa tilassa
Etäopetus: opettaja ja oppija ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta yhteydessä tieto- ja viestintätekniikan välityksellä
Monimuoto-opetus: toteutetaan yhdistämällä etäopetusta ja lähiopetusta sekä ohjattua opiskelua ja opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä

  • Esimerkiksi: Yhtenä opetuksen/oppimisen tapana on käänteinen opetus/oppiminen eli ”flippaus”, joka tarkoittaa opetuksen kääntämistä siten, että asiasisältöjä opiskellaan omatoimisesti ennen kontaktikertaa ja kontaktikerralla keskitytään soveltamaan ja analysoimaan opittua.
    Itsenäinen opiskelu: itsenäisesti suoritettava tehtäväkokonaisuus

Poikkeus opetussuunnitelman mukaisesta suoritustavasta ja yksilölliset järjestelyt

Opintojakson vastuuopettaja voi myöntää yksittäistapauksessa poikkeuksen opetussuunnitelman mukaisesta suoritustavasta erityisen painavasta syystä (Koulutuksen johtosääntö 19 §).

Opiskelija voi saada opintojen suorittamistapoihin yksilöllisiä järjestelyitä esimerkiksi terveydentilan tai vammaisuuden perusteella. Myös opetussuunnitelmassa ilmoitetusta poikkeavilla suoritustavoilla täytyy saavuttaa opintojaksolle asetetut osaamistavoitteet. Opiskelijan on pyydettävä hänelle myönnettyjen opetuksen järjestämiseen liittyvien yksilöllisten järjestelyiden toteuttamista viimeistään 10 päivää ennen opintosuoritusta. (Koulutuksen johtosääntö 25 §)
Katso tarkemmin yksilölliset järjestelyt.

Koulutuksen johtosääntö
Tekoälyn käyttäminen opetuksessa ja tutkimuksessa
Opintosuoritusten arviointi, rekisteröinti ja julkistaminen – UEF Kamu
Opetuksen ja opiskelun eettiset ohjeet

Koulusivistyskielen määritteleminen ja alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon kielitaitovaatimukset

Päätös nro 24/2021

UEF dnro 1052/03.00.00/2021

10.6.2021

Tämä päätös tulee voimaan 1.8.2021. Päätös korvaa akateemisen rehtorin päätöksen § 45/2019, dnro 731/03.00.00/2019, 15.4.2019.

Opiskelijan koulusivistyskieli vaikuttaa suoritettavan alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon kielitaitovaatimuksiin ja kypsyysnäytteen kieleen sekä opettajakelpoisuuteen.

Valtioneuvoston asetuksen mukaan (19.8.2004/794, 6 §) opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa:

  1. suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta; sekä
  2. vähintään yhden vieraan kielen sellaisen taidon, joka mahdollistaa oman alan kehityksen seuraamisen ja kansainvälisessä ympäristössä toimimisen.

Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske opiskelijaa, joka on saanut koulusivistyksensä muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä, eikä opiskelijaa, joka on saanut koulusivistyksensä ulkomailla. Tällaiselta opiskelijalta vaadittavasta kielitaidosta määrää yliopisto. Yliopisto voi erityisestä syystä vapauttaa opiskelijan 1 momentissa säädetyistä kielitaitovaatimuksista osittain tai kokonaan.

Valtioneuvoston asetuksen mukaan (12.6.2003/481, 20 §) henkilön katsotaan saaneen koulusivistyksensä sillä kielellä, jolla hän on perusopetuslain (628/1998) tai lukiolain (629/1998) mukaisista tai vastaavista opinnoista saamassaan päättötodistuksessa saanut hyväksytyn arvosanan äidinkielenä opiskellusta suomen tai ruotsin kielestä.

Sen, joka on suorittanut ylioppilastutkinnon eri kielellä kuin 1 momentissa tarkoitetulla koulusivistyskielellään, katsotaan kuitenkin saaneen koulusivistyksensä myös sillä kielellä, jolla hän on ylioppilastutkinnossa suorittanut hyväksytyn kokeen äidinkielessä tai saanut vähintään arvosanan magna cum laude approbatur suomi toisena kielenä tai ruotsi toisena kielenä -kokeessa.

Koulusivistyskielen määrittely sekä kielitaidon osoittaminen alemmassa tai ylemmässä korkeakoulututkinnossa on kuvattu oheisissa prosessikaavioissa (liitteet 1-2).

Kielitaitovaatimukset

Opiskelija on saanut koulusivistyksensä Suomessa suomen tai ruotsin kielellä

Itä-Suomen yliopiston johtosäännön (§ 12) mukaan osaston/laitoksen johtajan yhtenä tehtävänä on päättää opiskelijalta vaadittavasta kielitaidosta. Osaston/laitoksen johtaja voi perustellusta syystä vapauttaa opiskelijan, jonka koulusivistyskieli on suomi tai ruotsi, pakollisista kieliopinnoista kokonaan tai osittain.

Äidinkielen puhe- ja kirjoitusviestinnän opinnoista vapauttamisen perusteena voi olla vamma tai sairaus tai muu erityisen painava syy.

Vieraan kielen opinnoista vapauttamisen perusteena voi olla aiempien ko. kielen opintojen puuttuminen, vamma tai sairaus tai muu erityisen painava syy.

Toisen kotimaisen kielen opinnoista vapauttamisen perusteena voi olla vamma tai sairaus tai muu erityisen painava syy. Lisäksi opiskelija, joka ei ole suorittanut vähintään lukion B1-oppimäärää toisen kotimaisen kielen opintoja, voidaan vapauttaa toisen kotimaisen kielen opinnoista. Mikäli opiskelija vapautetaan toisen kotimaisen kielen opinnoista, hän ei voi tutkinnollaan osoittaa sellaista toisen kotimaisen kielen taitoa, jota vaaditaan kaksikielisessä viranomaisessa valtion henkilöstöltä (julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annettu laki 424/2003).

Vapautusta koskeva hakemus jätetään opintopalveluihin. Vapautusta on haettava heti opintojen alussa.

Pakollisten kieliopintojen tilalle suositellaan määrättäväksi muita tutkinnon kannalta tarkoituksenmukaisia kieli- ja viestintäopintoja tai muita opintoja.

Opiskelija, joka on saanut koulusivistyksensä muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä tai on saanut koulusivistyksensä ulkomailla

Itä-Suomen yliopiston johtosäännön (§ 12) mukaan osaston/laitoksen johtajan yhtenä tehtävänä on päättää opiskelijalta vaadittavasta kielitaidosta. Jos opiskelijalla on koulusivistyskielenä jokin muu kuin suomi tai ruotsi, hänen tulee hakea päätöstä osaston/laitoksen johtajalta tutkintoon vaadittavista kieliopinnoista ja kypsyysnäytteen kielestä. Päätöstä tutkintoon vaadittavista opinnoista ja kypsyysnäytteen kielestä tulee hakea opintojen alussa. Hakemus jätetään opintopalveluihin.

Opetussuunnitelmassa määrätään pakollisten kieliopintojen tilalle suoritettavista opinnoista. Pakollisten kieliopintojen tilalle suositellaan määrättäväksi muita tutkinnon kannalta tarkoituksenmukaisia kieli- ja viestintäopintoja.

Englanninkielisen tutkinto-ohjelman opiskelijalta vaadittavista kieliopinnoista ja kypsyysnäytteestä määrätään opetussuunnitelmassa. Englanninkielisen tutkinto-ohjelman opiskelijan, jonka koulusivistyskieli on muu kuin suomi tai ruotsi, ei tarvitse hakea erillistä päätöstä häneltä vaadittavista kieliopinnoista.

Kielitaidon osoittaminen

Kielitaito osoitetaan yleensä alemmassa korkeakoulututkinnossa. Tällöin koulusivistyskieli, kypsyysnäytteen kieli ja tutkintoon kuuluvat kieliopinnot kirjataan alemman korkeakoulututkinnon tutkintotodistukseen. Ylemmän korkeakoulututkinnon todistukseen kirjataan, että kielitaito on osoitettu alemmassa korkeakoulututkinnossa.

Jos opiskelija on saanut koulusivistyksensä suomen tai ruotsin kielellä eikä hän ole osoittanut kielitaitoa alemmassa korkeakoulututkinnossa, opiskelijan tulee osoittaa kielitaito ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa. Lisäksi opiskelijan on kirjoitettava kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä opinnäytteen alaan sekä suomen tai ruotsin kielen taitoa. Kielitaito ja kypsyysnäytteen kieli kirjataan ylemmän korkeakoulututkinnon todistukseen.

Opiskelijalta vaaditaan pääsääntöisesti samat kieli- ja viestintäopinnot, jotka saman pääaineen tai koulutusohjelman opiskelijat suorittavat kandidaatintutkintoonsa. Ylempään korkeakoulututkintoon tai englanninkielisten maisteriohjelmien opintoihin voi sisältyä myös muita pakollisia kieliopintoja. Vaadittavat kieli- ja viestintäopinnot kirjataan maisterin tutkinnon opetussuunnitelmaan.

Lisätietoja päätöksestä antavat opintopalveluiden päälliköt Päivi Peltoperä ja Satu Kouki.

Akateeminen rehtori                              Tapio Määttä

 

Liitteet         

Koulusivistyskielen määrittely ja alemman korkeakoulututkinnon kielitaitovaatimukset (pdf) – prosessi kuvattu edellä

Ylemmän korkeakoulututkinnon kielitaitovaatimukset (pdf) – prosessi kuvattu edellä

Opettajien kelpoisuusvaatimukset

Koulusivistyskieli

Opiskelijan koulusivistyskieli vaikuttaa suoritettavan tutkinnon kieliopintojen vaatimuksiin, alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon kypsyysnäytteen kieleen sekä opettajan kelpoisuuteen. Lisätietoja akateemisen rehtorin tutkinnon kielitaitopäätöksestä.

Opettajan kielitaitovaatimuksista on tietoa filosofisen tiedekunnan opinto-oppaassa Kamussa.

Opettajan kelpoisuudet

Uravalmiuksien itsearviointi

Kudin.fi Tukea urasuunnitteluun opintopolullasi

Kudin.fi itsearviointiväline auttaa sinua tunnistamaan ja kehittämään uravalmiuksiasi. Urasuunnittelu ei ole vain lyhyt vaihe opintojen lopussa vaan kokonaisvaltainen opintopolun pituinen prosessi, ja uravalmiudet ovat jatkuvasti karttuvia taitoja. Sinulla voi olla luontaisia vahvuuksia urasuunnitteluun ja joitakin taitoja voi olla hyvä kehittää. Olennaista on tunnistaa omia tulevaisuuskysymyksiä, työstää ja reflektoida niitä.

Kudin.fi avulla arvioit omia uravalmiuksiasi kolmen tutkimusperustaisen kyselyn avulla: Ura- ja työllistymisvalmiudet, Vahvuudet muutostilanteissa ja siirtymissä, Uravalinnat ja päätöksenteko. Saat vastaustesi perusteella palauteen ja vinkkejä aihealueiden jatkotyöstämiseen. Pääset alkuun urasuunnitteluprosessissasi ja saat uusia näkökulmia tulevaisuutesi suunnitteluun.

Tutustu palveluun osoitteessa www.kudin.fi

Kudin.fi on kehitetty Opetus- ja Kulttuuriministeriön tukemassa TYÖPEDA-hankkeessa (2018–2020) Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä

Tohtorikoulutus ja siihen hakeminen

Tohtorikoulutus

Itä-Suomen yliopistossa on mahdollisuus jatkaa opintoja maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen. Yliopistossa suoritettavia tieteellisiä jatkotutkintoja ovat lisensiaatin ja tohtorin tutkinnot. Joillakin aloilla on mahdollista suorittaa myös ammatillinen jatkotutkinto, kuten esimerkiksi sairaalafyysikon ja –kemistin tutkinto. Tutkinnon saavuttamisen tavoiteaika on 3-4 vuotta. Tieteellisen jatkokoulutuksen päämääränä on kouluttaa itsenäiseen työskentelyyn kykeneviä tutkijoita ja asiantuntijoita, joilla on valmiudet ratkaista tieteellisiä ongelmia ja tuottaa uutta tieteellistä tietoa. Joihinkin tehtäviin tohtorintutkinto voi olla osa pätevyysvaatimuksia.

Tohtorintutkinto muodostuu väitöskirjasta ja 30 opintopisteestä opintoja, jotka tukevat tutkimustyötä ja asiantuntijuuden kehittymistä. Väitöskirjaa puolustetaan julkisesti väitöstilaisuudessa. Lisätietoa tutkinnosta löydät Johdanto tohtorikoulutukseen- sivulta.

Hakeminen tohtorikoulutukseen

Itä-Suomen yliopistossa jatko-opinnot tapahtuvat tohtoriohjelmissa, joita on seitsemän.  Tohtoriohjelmat ovat joko temaattisia tai tieteenalakohtaisia. Jatko-opinto-oikeutta haetaan kirjallisesti johonkin yliopiston tohtoriohjelmaan.  Tiedekunta myöntää jatko-opinto-oikeuden, määrää tutkimustyön ohjaajat sekä hyväksyy tutkimussuunnitelman.

Ennen hakemista

Aloita valmistelut hyvissä ajoin! Ohjaajien löytäminen ja tutkimussuunnitelman hiominen voivat viedä kuukausia.

1. Suunnittele tohtoriopintojasi.

  • Pohdi, miksi haluat tohtorintutkinnon. Mikä on se sisällöllinen alue, jolla haluat luoda uutta tietoa? Millaisella aikataululla olet ajatellut tehdä väitöskirjatyötäsi ja kuinka paljon pystyt käyttämään aikaasi opiskeluun ja väitöskirjatyöhön?
  • Varmista, että olet jatko-opintokelpoinen (ks. alla). 
  • Ota selvää rahoitusmahdollisuuksista. Väitöskirjatutkijaksi hyväksyminen tarkoittaa opinto-oikeutta tohtorintutkintoon, mutta se ei takaa rahoitusta. Palkallisia työsuhteita on rajallisesti avoinna. Miten olet ajatellut rahoittaa väitöskirjatutkimuksesi, jos sinua ei valita väitöskirjatutkijan työsuhteeseen?
  • Valitse pohjakoulutuksesi ja mahdollisen tutkimusideasi perusteella sinulle oikea tohtoriohjelma. Tutustu huolellisesti sen valintaperusteisiin ja aikatauluihin. 

2. Etsi itsellesi ohjaaja.

  • Jatko-opinto-oikeutta ei voi saada ilman ohjaajan sitoumusta. Mahdollisiin ohjaajiin kannattaa tutustua esimerkiksi tulevan tohtoriohjelmasi verkkosivuilla, joilla on esitelty tutkimusaiheesi parissa työskenteleviä professoreita, tutkijoita ja tutkimusryhmiä. Ohjaussuhde on pitkäaikainen ja tiivis yhteistyösuhde, joten ratkaisua ei kannata tehdä kevyin perustein eikä kontaktointia puutteellisella valmistelulla. Ota selvää eri tiedekuntien ohjaajavaatimuksista. UEF:ssa jokaiselle väitöskirjatutkijalle suositellaan kahta ohjaajaa.

3. Tutustu tohtoriohjelman hakuohjeisiin (ks. alla) ja valmistele tarvittavat hakuasiakirjat. 

  • Tutkimussuunnitelma on hakemuksen tärkein osa. Sillä osoitat tieteellisen kontribuution lisäksi projektin toteuttamiskelpoisuuden ja aikataulun realistisuuden.
  • Lisäksi tarvitset oikeaksi todistetut kopiot aiemmista opinnoistasi sekä muita mahdollisia asiakirjoja.
  •  

Tohtorikoulutus neljässä vuodessa

Väitöskirjatutkimus neljässä vuodessa

Prosessiokaavion saavutettava versio on luettavissa tämän linkin kautta.

Hakeminen

Hakeminen tapahtuu sähköisesti Opintopolku.fi-palvelussa. Toimi tarkasti tohtoriohjelmasi hakuohjeiden mukaan ja lähetä hakemuksesi määräpäivään mennessä. Alta löydät linkit tohtoriohjelmien tarkempiin hakuohjeisiin.

Etä- ja verkko-opiskelu

Etäopiskelulla tarkoitetaan opiskelua muutoin kuin lähiopetuksessa. Opiskelu on paikkaan sitoutumatonta ja saattaa olla myös aikaan sitoutumatonta. Yleensä opiskelu on osittain tai kokonaan tietoverkossa. Monimuoto-opetuksessa ja yhdistetään eri opiskelumuotoja. Hybridiopiskelussa opetus on sekä lähi- että verkko-opetuksena.

Etäopiskelussa on tärkeää oma aktiivisuus, keskittymiskyky ja opintojen aikatauluttaminen. Vinkit onnistuneet etäopiskeluun- ja -opetukseen (pptx):

  • Tullaan ajoissa paikalle.
  • On kohteliasta avata kamera, kun puhut. Pidetään huolta, että voidaan avata kamerat tarvittaessa.
  • Uskalletaan avata mikrofonit ja osallistua opetukseen.
  • Kuulokemikrofoni ehkäisee taustaääniä ja äänen kiertämistä.
  • Ollaan läsnä opetus- ja ohjaustilanteissa.
  • Jos yhteys katkeaa tai on epävakaa, kirjaudutaan uudestaan samaa linkkiä käyttäen.
  • Kaikki keskustelu on luottamuksellista. Osallistutaan rohkeasti.
  • Sovitaan yhdessä, miten puheenvuoroja pyydetään.
  • Sovitaan yhdessä tauoista.
  • Tehdään muistiinpanoja. Kirjataan ylös oivalluksia ja mieleen nousevia kysymyksiä.
  • Pidetään yhteyttä opiskelutovereihin ja jatketaan keskustelua.
  • Ole oma itsesi. Jokainen omalta osaltaan mahdollistaa onnistuneen etäopetuksen.

Verkko-opiskelussa tarvitse internet-yhteyden ja tietokoneen tarvittavine ohjelmineen. Opinnoissa tarvittavat ohjelmat määrittävät, riittääkö käyttöön mobiililaite.

Verkko-opiskelussa opettaja on voinut koostaa oppimateriaalit ja opetuksen verkko-oppimisympäristöön (esim. Moodle) mutta hän voi myös lähettää materiaalit sähköpostitse. Lähiopetuksessa tutut keskustelut, ryhmätyöt voidaan myös toteuttaa verkko-opetuksessa.

Korona-pandemian takia yliopistotasoiset ohjeistukset muuttavat opetuskäytänteitä ja nämä muuttuneet tiedot on koostettu sivulle Opiskelu ja opetusjärjestelyt koronatilanteen aikana.

Opiskelijoiden tukikanavat -sivulle on koostettu eri tukikanavat, aukioloajat ja yhteystiedot.

Digitaalinen ympäristö -sivulle on koostettu yliopistossa käytetyt verkko-palvelut ja ohjeet niiden käyttöön. Eduhousen video-oppaista löytyy paljon vinkkejä niin Office-ohjelmiin ja muuhun.

Ohjaus ja hyvinvointi-kategoriasta ja erityisesti sivulta Auttavia tahoja löydät paljon vinkkejä lisätietoihin.

Opiskelijoihin liittyvää muuttuvaa tietoa tiedotetaan:

Tietosuojaohje opiskelijoille

Käsitteletkö harjoitustöissä tai opinnäytetyössäsi henkilötietoja?

Henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka voidaan liittää luonnolliseen henkilöön siten, että tämä voi tulla tunnistetuksi suoraan tai epäsuorasti. Suoria tunnisteita ovat esim. nimi, henkilötunnus, valokuva, videokuva, ääni, nimenmukainen sähköpostiosoite ja perinteinen allekirjoitus. Epäsuorasti henkilö voi tulla tunnistetuksi, jos hänestä on tiedossa riittävä määrä ns. epäsuoria tunnisteita ja niiden avulla henkilö voidaan tunnistaa ilman kohtuutonta vaivaa, esim. tiedetään henkilön ammattinimike ja työpaikka tai joku annettu asema (kaupunginhallituksen puheenjohtaja), jolloin henkilön tunnistaminen ei vaadi suurtakaan vaivaa.

Henkilötietojen käsittelystä säädetään tietosuojalainsäädännössä (EU:n yleinen tietosuoja-asetus [EU 2016/679], kotimainen tietosuojalaki [1050/2018] sekä erityislainsäädäntö). Henkilötietojen käsittelyä ovat kaikki sellaiset toimet, jotka kohdistetaan henkilötietoihin, esim. katselu, kerääminen, tallentaminen, järjestäminen, säilyttäminen, muokkaaminen, pseudonymisointi, anonymisointi, poistaminen tai tuhoaminen.

Henkilötietoja käsitellään opiskelun yhteydessä yleensä joko opinnäytetyötä tehtäessä tai opintojen yhteydessä erilaisissa harjoitustehtävissä.

Pääsääntöisesti opinnäytteen tekijä kerää ja käsittelee henkilötietoja, jos opinnäyte liittyy elossa oleviin ihmisiin. Tietosuoja-asetusta ei sovelleta vainajiin, mutta tulee silti muistaa, että vainajan henkilötiedot voivat viitata myös hänen elossa oleviin jälkeläisiinsä, jotka voivat tulla tunnistetuiksi, vaikka eivät olisikaan tutkimuksen kohteena. Valmiiksi anonymisoitujen aineistojen käsittelyyn, joita saa esim. Tietoarkistosta, ei sovelleta tietosuojasäännöksiä. Tietosuojasääntely koskee myös julkaistuja henkilötietoja, kuten verkosta kerättäviä henkilötietoja.

Opiskelija voi kerätä henkilötietoja useilla eri tavoilla esimerkiksi

  • kyselylomakkeella (esim. Webropol)
  • haastattelemalla
  • havainnoimalla
  • keräämällä henkilötietoja verkkopalveluista (sosiaalinen media, erilaiset yritysten tai julkisten henkilöiden verkkosivut jne.)

Haastateltavan ääni, valokuva tai video ovat henkilötietoa. Nimettömänäkin vastattavassa kyselytutkimuksessa käsitellään henkilötietoja, jos kerätyistä tiedoista voidaan tunnistaa vastaaja suoraan taikka välillisesti. Pelkkien taustamuuttujien kerääminen voi johtaa henkilön tunnistamiseen (esim. ikä, sukupuoli, asuinpaikka, ammattinimike, työpaikka). Tunnistettavuus ei edellytä, että suuren joukon pitäisi tunnistaa henkilö, riittää että henkilön lähipiiri tai tutkimusta tekevä voi hänet tunnistaa.

Henkilötietojen käsittely erilaisten opintoihin liittyvien harjoitustehtävien yhteydessä (ei opinnäytetyö) voidaan katsoa kuuluvan henkilökohtaisessa toiminnassa tapahtuvaksi käsittelyksi (ns. kotitaluskäyttö), jolloin tietosuoja-asetusta ei sovellettaisi harjoitustehtäviin, mutta asianmukainen henkilötietojen käsittely tulee silloinkin huomioida (vrt. Edinburgh University: If your research is strictly for domestic purposes related to your own personal academic use whilst studying at the University, then your research may be exempt from the Data Protection Laws. However, you should still work as if the legislation applies as it also aligns with ethical best practice). Opinnäytetyön tekemistä varten kerättävien henkilötietojen käsittelyä ei sen sijaan voida katsoa kuuluvaksi ns. kotitalouskäytön piiriin.

Mitä tulee huomioida ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista?

Ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista:

  1. Määrittele mahdollisimman tarkasti mitä, mihin ja miten henkilötietoja käsittelet (esim. tutkimussuunnitelmassa).
  2. Kuvaa opinnäytetyössä/tutkimuksessa tarvittavien henkilötietojen käsittelyä ja säilytystä koskevat asiat osana tutkimussuunnitelmaasi (tai muuta vastaavaa kirjallista dokumenttia). Muista, että ylimääräisiä/tarpeettomia tietoja ei saa kerätä (henkilötietojen minimointi). Muista myös, että voit käyttää tietoja vain kuvattuun tarkoitukseen (käyttötarkoitussidonnaisuus).
  3. Arvioi ja tunnista rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä on se, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Lähtökohtaisesti opinnäytetyössä ja tutkimustoiminnassa henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot määritellään tutkimussuunnitelmassa (tutkimuskysymykset = henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset, tutkimusmenetelmät = henkilötietojen käsittelyn keinot). Jos suoritat tutkimuksen itsenäisesti itse tekemääsi tutkimussuunnitelmaan nojautuen, olet rekisterinpitäjä. Jos opiskelija ja joku muu taho (esim. toinen opiskelija, yliopisto, sairaala) yhdessä määrittelevät henkilötietojen käsittelyn tavoitteet ja keinot, kyse on yhteisrekisterinpitäjyydestä. Tällöin edellytetään, että aineisto tallennetaan yliopiston tietoturvakäytänteiden mukaisesti (eli et voi tallentaa aineistoa omalle koneellesi). Jos opiskelija tekee opinnäytteen osana tutkimushanketta, sen aineistosta ja sen määrittelemin tutkimuskysymyksin ja opinnäytetyö on osa tutkimushankkeen julkaisuja, rekisterinpitäjä on yleensä sama taho, joka muutoinkin vastaa kyseisestä tutkimusrekisteristä. Yksittäisissä toimeksiantotutkimuksissa (tyypillisesti joku työelämän organisaatio/yritys) tilaaja voi määritellä henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot, jolloin se voi olla rekisterinpitäjä. Tällöin opiskelijan tulee noudattaa tilaajan antamia tietosuoja- ja tietoturvaohjeita.Määriteltäessä opinnäytetyötä varten kerättävän datan rekisterinpitäjyyttä, pohdi seuraavia asioita yhdessä ohjaajasi kanssa kuka päättää (kysymysluettelon lähde: THL:n tietosuojavastaava Jarkko Reitun muistio rekisterinpitäjyydestä 8.5.2020):
    • henkilötietojen käsittelyn aloittamisesta (aloittaa henkilötietojen käsittely ja hyötyy siitä)
    • miksi henkilötietoja käsitellään (käsittelyn tarkoitus)
    • mitä henkilötietoja käsitellään
    • miten kauan henkilötietoja käsitellään/säilytetään/arkistoidaan
    • ketkä saavat käsitellä henkilötietoja ja mihin niitä siirretään
    • miten henkilötietoja käsitellään (käsittelyn keinot)
  4. Laadi tietosuojaseloste, jossa kuvaat henkilötietojen käsittelyn. Tietosuojaseloste kannattaa laatia, vaikka et keräisi suoria henkilötunnisteita ja riski henkilön tunnistamiseen epäsuorilla tunnisteilla olisi hyvin pieni. Tietosuojaseloste jää sinulle itsellesi ja voit tarvittaessa sillä osoittaa, että olet noudattanut tietosuojalainsäädäntöä. Halutessasi voit liittää sen opinnäytetyösi liitteeksi (jos olet itse rekisterinpitäjä, niin poista julkaistavasta tietosuojaselosteesta yhteystiedot, jätä näkyviin vain nimesi).
  5. Laadi tutkittaville tiedote tutkimuksestasi. Mieti miten hoidat tiedottamisen.
  6. Jos keräät henkilötietoja esim. viranomaisen henkilörekisteristä, saatat tarvita tutkimusluvan. Tietosuojaseloste on hyvä liittää tutkimuslupa-anomukseen.
  7. Varmista, ettei tietoja tarvitse siirtää muille, eikä EU/ETA-alueen ulkopuolelle ns. kolmansiin maihin. Henkilötietojen siirto kolmansiin maihin on kiellettyä ilman tietosuoja-asetuksessa säädettyjä suojatoimia. Jos käytät esim. ilmaisia pilvipalveluita omalla mobiililaitteellasi tai tietokoneellasi, tiedot voivat siirtyä EU/ETA alueen ulkopuolelle.
  8. Jos opinnäytetyössäsi käsitellään laajasti ns. arkaluonteisia henkilötietoja (esim. terveystiedot, rotu, uskonnollinen tai poliittinen vakaumus, ammattiliittoon kuuluminen, seksuaalinen suuntautuminen), saatat joutua tekemään myös tietosuojan vaikutustenarvioinnin, jossa arviot henkilötietojen käsittelyn aiheuttamaa riskiä tutkittaville. Vaikutustenarvioinnin tarpeellisuuden voit selvittää tekemällä tietosuojan ennakkoarvion, jonka perusteella voit päätellä tuleeko vaikutustenarviointi tehtäväksi.
  9. Ohjaaja ja opiskelija arvioivat eettisen ennakkoarvioinnin tarpeen. Itä-Suomen yliopistossa opinnäytetöitä ei lähtökohtaisesti käsitellä UEFin tutkimuseettisessä toimikunnassa. Opinnäytetöiden aiheiden tulee olla sellaisia, ettei niistä tarvitse pyytää eettistä ennakkoarvioita.

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus, käsittelyn oikeusperuste ja suostumuksen pyytäminen

Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja oikeusperuste eivät ole sama asia. Käsittelyn tarkoitus tarkoittaa sitä, että henkilötiedot kerätään vain tiettyä käyttötarkoitusta varten (esim. palvelussuhteen hoitaminen, asiakassuhteen ylläpito, jäsentietojen ylläpito, potilaan hoidon suunnittelu toteutus ja seuranta, opinnäytetyön tekeminen, tietty tieteellinen ja historiallinen tutkimus, tilastointi, yleisen edun mukainen arkistointi). Jokainen tieteellinen tutkimus tai opinnäytetyö tieteellisenä tutkimuksena on oma erillinen käyttötarkoituksensa, koska tutkimussuunnitelmissa määritellään erikseen tutkimuskysymykset (= henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset) ja tutkimusmenetelmät (=henkilötietojen käsittelyn keinot).

Henkilötietojen käsittelylle pitää aina olla laillinen käsittelyperuste ja se on määritettävä ennen käsittelyn aloittamista. Perustetta ei voi vaihtaa toiseen sen jälkeen, kun käsittely on sidottu johonkin perusteeseen. Käsittelyperuste vaikuttaa siihen, mitä oikeuksia tutkittavilla on suhteessa rekisterinpitäjää. Tieteellisessä tutkimuksessa oikeudellinen käsittelyperuste on yleensä yleinen etu (käsittely on tarpeen yleisen edun mukaisen tehtävän suorittamiseksi tarkemmin tieteellisen tutkimuksen tekemiseksi).

Käsittelyperuste kirjataan tietosuojaselosteeseen ja se kerrotaan myös tutkittaville annettavassa informaatiossa. Jos opinnäytteen suunnitelma (kandityö) ei täytä tutkimusalalle asetettuja tieteellisyyden kriteereitä, käsittelyn oikeusperuste ei voi olla yleisen edun mukainen tieteellinen tutkimus, vaan perusteena tulee käyttää esimerkiksi tutkittavan suostumusta.

Kaikilta, joilta tietoa kerätään suoraan, tarvitaan aina myös suostumus osallistua tutkimukseen (ns. eettinen osallistumissuostumus, ei suostumus henkilötietojen käsittelyyn). Osallistumissuostumuksen voi pyytää joko kirjallisena, suullisena haastattelun alussa tai kyselytutkimuksessa rastitettavana kohtana sen jälkeen, kun tutkittava on saanut erillisen tiedotteen tutkimuksesta.

  • Esimerkki: Webropol-kyselyissä opinnäytteen tekijä voi tehdä kyselyn yhteyteen erillisen johdantokappaleen [=tiedote tutkittavalle], jossa kerrotaan yleistiedot tutkimuksesta sekä tarkemmin henkilötietojen käsittelystä tutkimuksen yhteydessä (tietosuoja-asetuksen määrittämät tutkittavalle annettavat tiedot). Informaatio voi olla myös linkkinä tai tiedostona kuitenkin siten, että se voidaan lukea ennen suostumuksen antamista ja on erillään suostumuksesta. Informaatio voidaan antaa myös erillisesti ennen kyselyyn vastaamista esim. jos tutkittavat rekrytoidaan sähköpostitse. Kyselyn yhteyteen tehdään suostumus siten, että tutkittava voi sen rastittaa ennen kuin pääsee vastaamaan kyselyyn. Muistathan poistaa keräämäsi tiedot Webropolista viimeistään tutkimuksesi päätyttyä.
  • Suostumus voidaan kysyä myös suullisesti haastattelun alussa kuitenkin niin, että informaatio tutkimuksesta ja henkilötietojen käsittelystä on annettu ennen suostumuksen kysymistä joko kirjallisena tai suullisena.
  • Suostumus voidaan kysyä myös kirjallisena. Muista kuitenkin, että pyytäessäsi kirjallisen suostumuksen otat siihen allekirjoituksen, joka sisältää suoran henkilötunnisteen ja siten keräämäsi suostumukset muodostavat myös henkilörekisterin.
  • Kun käytät suostumusta käsittelyn henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteena, pyydä myös suostumus henkilötietojen käsittelyyn (kuvaamaasi käyttötarkoitukseen).

UEFin tarjoamat mallipohjat, joita tarvitset:

(Luetteloa mallipohjista ylläpidetään Intrassa, johon vaaditaan kirjautuminen)

  • Tietosuojaseloste
  • Tutkittavan informointi
  • Suostumus tutkimukseen osallistumiseen
  • Suostumus henkilötietojen käsittelyyn ja tutkimukseen osallistumiseen
  • Tietosuojan ennakkoarvio
  • Tietosuojan vaikutustenarviointi

Säilytä dokumentit itselläsi vähintään sama aika, jonka säilytät tutkimusaineistoasi.

Huolehdi riittävästä tietoturvasta

Opinnäytteen aineisto kannattaa pseudonymisoida (suorien tunnistetietojen poisto ja säilytys erillään) tai anonymisoida (kaikki henkilötiedot poistetaan siten, että mitään mahdollisuutta palata tunnisteelliseen tietoon ei enää ole) suojatoimena. Opiskelijan täytyy tallentaa aineisto tietoturvalliseen paikkaan joko yliopiston tarjoamille alustoille tai omalle tietokoneelle huolehtien aineiston riittävästä suojauksesta.

Jos henkilötietoa häviää tai joutuu sivullisten saataville, on kyse ns. tietoturvapoikkeamasta/-loukkauksesta. Jos epäilet tällaista tapahtuneen, ilmoita siitä välittömästä lisäohjeiden saamiseksi: abuse@uef.fi tai tietosuoja@uef.fi. Poikkeama/loukkaus on kyseessä yleensä myös silloin, jos tiedon tallennusvälinen katoaa tai varastetaan (kuten puhelin tai tietokone).

Huomaathan myös, että et voi keskustella tutkittavalta saamistasi luottamuksellisista henkilötiedoista sivullisten kanssa. Salassapitovelvollisuuteen kuuluvat kielto näyttää tai luovuttaa asiakirjaa sivulliselle (asiakirjasalaisuus), kielto paljastaa salassa pidettävän asiakirjan sisältöä ja tallentamaton tieto, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä (vaitiolovelvollisuus) sekä kielto käyttää salassa pidettävää tietoa omaksi tai toisen hyödyksi tai vahingoksi (hyväksikäyttökielto). Opinnäytetyön ohjaajasi kanssa voit tarvittaessa läpikäydä aineistoa, koska hän ei ole opinnäytteeseesi nähden ulkopuolinen ja nimeät hänet tietosuojaselosteessa. Huomaathan kuitenkin, että jos olet itse rekisterinpitäjä aineiston luovuttaminen yliopistolle toiseen tarkoitukseen (ei tieteelliseen tutkimukseen), ei yleensä ole mahdollista.

Mitä tapahtuu henkilötiedoille, kun opinnäytetyösi on valmis?

Tutkimuksen jälkeen henkilötietoja sisältävä tutkimusaineisto on pääsääntöisesti hävitettävä tietoturvallisella tavalla, ettei aineisto päädy sivullisten käsiin. Älä heitä kirjallista aineistoa avoimeen paperinkeräykseen! Yliopistolla on lukollisia tietoturvaroskalaatikoita, joihin kirjallisen aineiston voi toimittaa. Verkkolevylle tai Webropoliin tallennetut tiedostot tulee poistaa ja muu aineisto hävittää tietoturvallisesti. Henkilötiedon elinkaaresta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Henkilötietojen käsittelyllä on alku ja loppu. Joskus aineisto voidaan tallentaa tutkimuksen päätyttyä esim. Tietoarkistoon tai kielipankkiin.

Lisätietoja

Tietosuoja (Intrassa, vaatii kirjautumisen)  ja Tietoturvallisuus (Intrassa, vaatii kirjautumisen)

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) ohjeet

Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeet koskien tieteellistä tutkimusta

Ohjausta ja neuvoja saat tarvittaessa Itä-Suomen yliopiston tietosuojavastaavalta: tietosuoja@uef.fi, puh. 050 576 0282.

Etätentti ja -opiskelutilat

Voit varata rauhallisen tilan etätenttiin tai -opetukseen osallistumista varten.

Opparin ryhmätyötilat

Joensuussa ja Kuopiossa on varattavissa ryhmätyötiloja, jotka on varusteltu tietokoneella ja kameralla (joko kiinteä tai lainattava). Opiskelijat voivat varata ryhmätyötiloja Tuudosta tai Pepistä. Tilan varaamisesta voit lukea lisää UEF Intrasta (linkki avautuu uuteen välilehteen). Ryhmätyötiloja voit varata myös Opparien palvelutiskeiltä (Opiskelijoiden tukikanavat –> Oppari).

Seminaarisalit ja muut ryhmätyötilat

Itä-Suomen yliopiston opiskelijat voivat tehdä opintoihin liittyviä tilavarauksia yliopiston tiloihin. Varausoikeudet antavat mahdollisuuden tehdä tilavarauksia Pepissä tai Tuudo -mobiilisovelluksessa erikseen määriteltyihin ryhmätyötiloihin ja seminaarisaleihin.

Opiskelijat voivat tehdä opintoihin liittyviä tilavarauksia maksutta, tilojen aukioloaikojen puitteissa, esim. itsenäiseen opiskeluun, ryhmätöihin, tutkimushaastatteluihin tai etäopetuksen seuraamiseen. 

Lisätietoja saat Intrasta (vaatii kirjautumisen, linkki avautuu uuteen ikkunaan).

Opiskelijoiden tukikanavat